چکیده:
ابزار پیوند والدینی (PBI) مقیاسی بسیار کاربردی برای سنجش فرزندپروری ادراک شده است. در مورد دو یا سه عاملی بودن PBI دیدگاههای مختلفی وجود دارد و مطالعات اخیر پنج ساختار عاملی متفاوت را پیشنهاد کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ضرایب پایایی الگوهای PBI و شناخت الگوی مناسب این ابزار در نمونه ایرانی بود. شرکتکنندگان پژوهش 256 دانشآموز دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که الگوهای PBI در عوامل مراقبت دارای همسانی درونی خوب و در سایر عوامل از همسانی درونی قابل قبول و یا ضعیفی برخوردارند. همچنین، نتایج تحلیل عامل تاییدی برازش قابل قبولی را برای ساختارهای سه عاملی نشان داد. افزون بر این، نتایج این پژوهش نشان داد که در بین الگوهای سه عاملیPBI ، الگوی کندلر برازنده دادههاست و به عنوان ابزاری قابل قبول در اندازهگیری روابط والد-فرزندی در جامعه دانش آموزان قابل استفاده است.
Parental Bonding Instrument (PBI) is a widely used measure for assessing perceived parenting. There are different ideas about whether the PBI is a two-factor or a three-factor rule and recent studies have proposed five different factor structures. The current study aimed to survey of reliability coefficients of PBI models and Anchoridentity of the model fit of PBI in Iranian population. The participants of this study were 256 female high school students who were selected by cluster multiple-stage random sampling method. The results indicate that PBI models in care factors had right internal consistency and in other factors had tolerable or weak internal consistency. Also, the confirmatory factor analysis showed support for three-factor structures. Furthermore, the results of this research indicate that among the three-factor models of PBI, the Kendler model fitted the data and is a valid and reliable instrument of the parent-child relationship for students.
خلاصه ماشینی:
اعتباريابي و رواسازي ابزار پيوند والديني (PBI) در دانش آموزان Investigating The Reliability and Validation of the Parental Bonding (PBI) in students Instrument دکترمنصور بيرامي Dr Mansour Bayrami Professor, Department of Psychology, University استاد گروه روانشناسي، دانشگاه تبريز of Tabriz مينا محبي Mina Mohebbi دانشجوي دکتري تخصصي روانشناسي تربيتي، دانشگاه تبريز Ph. D.
com چکيده Abstract ابزار پيوند والديني (PBI) مقياسي بسيار کاربردي براي سنجش Parental Bonding Instrument (PBI), a widely used فرزندپروري ادراک شده است .
افزون بر اين ، نتايج اين پژوهش نشان داد که در Furthermore, results of this research indicate that بين الگوهاي سه عاملي PBI، الگوي کندلر برازنده داده هاست و به among the three-factor models of PBI, the kendler عنوان ابزاري قابل قبول در اندازه گيري روابط والد-فرزندي در model fitted the data and is a valid and reliable instrument of parent-child relationship for students.
کليد واژه ها: reliability, confirmatory factor analysis, students ابزار پيوند والديني، پايايي، تحليل عامل تأييدي، Key words: Parental Bonding Instrument (PBI), انش آموزان مقدمه پيوند والديني ١يکي از شيوه هاي جديد موجود در تربيت فرزند است که به عقيده بالبي ٢(٢٠٠٥) پيوندي بسـيار متـداول و مـؤثر در 3 روابط انساني بوده و نقش مهمي در رشد شخصيت و کارکردهاي روانشناختي دوران بزرگسالي ايفـا مـيکنـد (پـارکر، بـاررت و هيکـي، ١٩٩٢، به نقل از شهنيييلاق ، بساکنژاد و محبي، ١٣٩٠).
علاوه بر اين ، نتيجه تحليل عامل تأييدي پژوهش حاضر نشان داد که الگوي دو عاملي PBI - الگوي پارکر (١٩٧٩) – در مقايسه بـا الگوهاي سه عاملي آن ، برازش نسبتا مطلوبي با داده ها دارد.