چکیده:
حسادت یک هیجان دردناک و ناخوشایند است که منجر به احساس پستی، خشونت و رنجش از اینکه ویژگی ای مورد دلخواه فرد است که در تصرف دیگران است می باشد. حسادت از هیجاناتی است که در اکثر فرهنگ ها دیده می شود.
دلیل اهمیت شناخت حسادت، در خشونت همراه با آن است که منجر به رفتارهای پرخاشگرانه می شود. طبیعت خصومتآمیز حسادت در بسیاری از جرم و جنایت های عمومی و تعارض های درون گروهی دیده می شود. حسادت همچنین با تمایلات نابودگر مانند تمایل برای از بین بردن پیامدهای فردی برای کم رنگ کردن نقاط مثبت فرد مورد حسادت مرتبط است. حسادت با تمایل برای نابود کردن چیزهای خوبی که دیگران دارند و یا احساس لذت از این که فرد مورد حسادت یا حتی گروهی که به آن ها حسادت می شود شکست بخورند؛ حتی اگر مستحق رنج و شکست نباشند، ارتباط دارد.
برای اولین بار فروید حسادت را برای دختران به کار برد و حسرت و رشک آلت مردانه را عنوان کرد. اما در واقع آلت مردانه نماد جامعه ی مردسالارانه برای مردان و زنان بود تا اینکه رشک به یک عضو فیزیکی باشد. فروید حسادت را در گروه های مختلف نیز عنوان کرد، به عنوان مثال در کودکان به خصوص در هم شیر ها، در کودک بزرگتر به کودکان تازه متولد شده و کوچکتر حسادت دیده می شود. پس از فروید، ملانی کلاین، اولین روان تحلیلگری بود که حسادت را در تئوری اش به کار برد. ملانی کلاین در کتاب حسادت و قدرشناسی، نظراتش راجع به حسادت را عنوان می کند. تئوری ملاین کلاین بر مبنای ارتباط مادر و کودک و نماد سینه مادر است. مفهوم اصلی خیال کلاین، کارهای وی روی اشیای درونی، و فهم وی از سائق های مرگ و زندگی، سوپر ایگو و عقده ادیپی به فهم دلیل بروز حسادت و مکان آن، چطور بروز پیدا می کند و چطور در درمان های روان کاوی عمل می کند، بسیار کمک کرده است. وی هم چنین معتقد بود که حسادت نوعی غریزه ی انکار زندگی و مخربی است که مملوء از خشم است (به دلیل حجم زیاد مباحث، خلاصه ای از نظریه ملانی کلاین در مورد حسادت به طور جداگانه در پیوست آمده است).
در این پژوهش در ابتدا به تعریف حسادت، بیان انواع حسادت، دلایل ایجاد حسادت، پایه های انگیزشی و هیجانی حسادت و ویژگی های آن می پردازیم. سپس مطرح خواهیم کرد که افراد به چه کسانی با چه ویژگی هایی حسادت می کنند. پیامد های روانی و اثر حسادت بر رفتارها را مطرح خواهیم کرد. سپس تعدادی از جدیدترین پژوهش ها در زمینه ی حوزه های مختلف حسادت مطرح و مورد بحث قرار خواهد گرفت. نهایتا نقدی بر تمام مقالات و مباحث ارائه شده عنوان خواهد شد.
Envy is a painful and unpleasant emotion that leading to a feeling of humiliation, violence, and acrimony of the features of any person who has others. Envy is one of the emotions that can be seen in most cultures.
Recognizing the importance of envy is because of violence that leads to aggressive behavior. Hostile nature of jealousy seen in many public crimes and also it can be seen in the conflicts within the group. Envy is also linked to destructive tendencies such as the desire to eliminate personal consequences to water down the positive points about Envy, and also is connected with the desire to destroy the good things that others have or feel that envious person or group to which they will be defeated, even if deserved sufferings and failures.
For the first time, Freud used to envy for girls, and he explained envy as his penis. But in fact, the penis was a symbol of patriarchal society for men and women so that envy is a physical organ. Freud explained envy in different groups. For example envy is seen in children, especially in siblings and, in older children to the new baby. After Freud, Melanie Klein, psychoanalysis, applied the envy in his theory. Melanie Klein explained her ideas of envy in her book “envy and gratitude.” Melanie Klein's theory is on the relationship between mother and child and the mother's chest symbol. The central concept of mind Klein is her work on objects in and his understanding of life and death drives, super-ego and the Oedipus complex to understand envy and its location, how will occur and how psychoanalytic treatment works. She also believes envy is a destructive instinct and denial of life which is full of rage (Because of the large volume of discussion, a summary of the theory of Melanie Klein about envy is separately in the annex).
In this study, we describe the definition of envy, the expression of envy, causes of envy, primary motivational and emotional envy and its characteristics. Then we will discuss that people envy to what kind of people and then we will propose psychological consequences and effects of envy on behavior
خلاصه ماشینی:
حســادت 1 1 Foster (1972) 2 Walcot (1978) 3 Thernstrom (1998) 4 Glick (2002) هم چنين با تمايلات نابودگر مانند تمايل براي از بين بردن پيامدهاي فردي براي کم رنگ کردن نقاط مثبت فرد مورد حســـادت مرتبط است (ترنستوم (١٩٩٨)، پارکس و ديگران (٢٠٠٢)١ و اوسوالد (٢٠٠١)٢)؛ حسادت با تمايل براي نابود کردن چيزهاي خوبي که ديگران دارند (چيمل (١٩٩٣)٣) و يا احساس لذت از اين که فرد مورد حسادت (اسميت و ديگران (١٩٩٦)٤) يا حتي گروهي که به آن ها حسادت مي شود شکست بخورند (لاچ و ديگران (٢٠٠٣)٥)؛ حتي اگر مستحق رنج و شکست نباشند (بريگام و ديگران (١٩٩٧)٦) ارتباط دارد.
(1996) 5 Leach, Spears, Branscombe, and Doosje (2003) 6 Brigham, Kelso, Jackson, and Smith (1997) 7 “benign” and “malignant” envy 8 Horacio Etchegoyen and Clara Nemas 9 Betty Joseph 10 Ashwin (2005) 11 Schaubroeck and Lam (2004) 12 Van do Ven, Zeelenberg, and Pieters (2011) 13 Crusius and Mussweiler (2012) 14 Crusius and Lange (2014) حسادت در صورتي که مزاياي فرد مورد حسادت به طور ذهني ارزيابي شود و فرد حسود احساس کنترل بالا روي پيامدهاي شخصي داشته باشد، منجر به حسادت سودمند مي شود (ون دو ون ، زيلينبرگ و پيترس (٢٠١١)).
پژوهش هاي اخير با استفاده از شاخص DES٦ نشان داده اند که حسادت با قدردانيهاي گرايشي٧ همبستگي منفي دارد (مک کولوگ و ديگران (٢٠٠٤)٨)؛ اين نشان 1 1 Schaubroeck and Lam (2004) 2 Machiavellianism 3 Duffy and Shaw (2000) 4 Vecchio (1997) 5 Elster (1998) 6 Dispositional Envy Scale 7 Dispositional Gratitude 8 McCullough, Tsang, and Emmons (2004) مي دهد که فرد حســود چيزهاي خوبي که در افراد و محيطش وجود دارد را تحســين نمي کند و قدردان آن ها نيســت .