چکیده:
تحقیق حاضر اثر سرمایة اجتماعی را به همراه سایر عوامل سازمانی مرتبط، بر عملکرد کارکنان مخابرات شهر تهران بررسی میکند. چارچوب تحقیق، بر نظریههای لینا و ونبورن (1999)، ناهاپیت و گوشال (1998) و شریف و همکاران (2006) در زمینة سرمایة اجتماعی سازمانی استوار است. در این نظریات، سرمایة اجتماعی شامل سه بعد رابطهای، ساختاری و شناختی در نظر گرفته میشود. عملکرد سازمانی نیز براساس ترکیبی از نظریة هرسی و گلداسمیت- (شامل مؤلفههای وضوح، توانایی، انگیزش، حمایت، اعتبار و محیط) - سنجیده شده است. این تحقیق از نوع کاربردی است و از روش پیمایش بهره گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بودهاست. جامعة آماری این مطالعه مراکز مخابراتی شهر تهران بهمنزلة نوعی سازمان خدماتی است. دادههای استخراجشده از 200 پرسشنامه، مبنای آزمون فرضیههای تحقیق و الگوی مفهومی قرار گرفتهاست.
نتایج مطالعه گویای نقش مؤثر و معنیدار همۀ ابعاد سرمایة اجتماعی سازمانی در عملکرد کارکنان است ؛ هرچند بعد رابطهای (همکاری، اعتماد، تعهد و ....)و بعد شناختی (ارزشها، اهداف و زبان مشترک) بیش از بعد ساختاری (شبکۀ روابط و ویژگیهای آن) بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معناداری نشان میدهند. علاوه بر این، بهرغم همبستگی سایر عوامل سازمانی با عملکرد سازمانی کارکنان، در تحلیل چند متغیره و در کنار ابعاد سرمایۀ اجتماعی، اثر ضعیفتری داشتهاند یا حتی برخی معنادار نبودهاند.
خلاصه ماشینی:
com@saraazizi٦٤ 4 Leana & Van Buren 5 Nahapiet & Ghoshal 6 Sherif, Hoffman, & Thomas ٢٣٢ آماری این مطالعه مراکز مخابراتی شهر تهران به منزلۀ نوعی سازمان خدماتی است .
در این مطالعه به بررسی سرمایۀ اجتماعی سازمانی و اثر آن بر عملکرد کارکنان یکی از مهم ترین سازمان های خدماتی ، یعنی مخابرات شهر تهران ، پرداخته شده است .
(422 :1374 ________________________________________________________ 1 Bas , Ellinger, Bachrach & Wang 2 Organizational Investments in Social Capital (OISC) ٢٣٧ سرمایۀ اجتماعی از مباحث اخیر در جامعه شناسی است که ارتباط بسیار نزدیکی با سرمایۀ انسانی ، به منزلۀ مهم ترین منبع سازمان ها، دارد و به مثابۀ نیروی بالقوه مؤثر بر عملکرد سازمانی ، مورد توجه و موضوع پژوهش های زیادی بوده است .
بنابر مباحث مطرح در این تحقیق ، از نظریۀ سرمایۀ اجتماعی گوشال و ناهاپیت ، و شریف و همکاران استفاده می شود که شامل ابعاد ذیل است : بعد ساختاری ، با ویژگی های مهم تعداد شبکه ها و تراکم ارتباطات ، توانایی ایجاد و برقراری ارتباط با دیگران ، تعدد ارتباطات و تعداد تماس ها.
نتایج ضرایب همبستگی این تحقیق ، یعنی ارتباط معنادار و قوی سه بعد سرمایۀ اجتماعی سازمانی (رابطه ای ، ساختاری و شناختی )، با عملکرد سازمانی کارمندان ، با یافته های گوشال و ناهاپیت (١٩٩٨)، رایز اندرز (٢٠١٠)، اوفه و فوش (٢٠٠٢) و همین طور پاتنام (٢٠٠٠)، و احمدی و فیض آبادی (١٣٩٠)، سجاد فرزانه ثابت (١٣٩٠)، جهانگیری و شکری زاده (١٣٨٩)، صادقی قمی (١٣٨٨) و فرزانه امامی (١٣٨٦) هم سو است که نشان داده اند سرمایۀ اجتماعی تأثیر به سزایی بر عملکرد سازمان دارد.