چکیده:
تحقیق حاضر، در شرکت تام ایرانخودرو میباشد. در این شرکت سیستم کارت ارزیابی متوازن بهعنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک طراحی و پیاده شده است. گزارشهای سیستم کارت متوازن شرکت نشان میدهد میزان تحقق شاخصهای استراتژی در منظر مالی 50%، در منظر مشتری 33%، در منظر فرآیندهای 57%، در منظر رشد و یادگیری 75% و بهطورکلی، میزان دستیابی سازمان به شاخصهای استراتژی در پایان 1388 در حدود 55% بوده است. بررسی صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد در طی سه سالی که از پیادهسازی سیستم کارت امتیازی در شرکت میگذرد، نشان میدهد تغییرات محسوس و با اهمیتی قبل و بعد از اجرای سیستم مزبور در عملکرد سازمان رخ نداده است. لذا به نظر میرسد نحوه پیادهسازی سیستم در سازمان با کاستیهایی همراه بوده است. محقق با توزیع پرسشنامه در میان مدیران شرکت، میزان تحقق شاخصهای استراتژی براساس مدل BSC را در کل سازمان و همچنین در هر یک از چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری تحلیل نموده است. نتایج بهدست آمده با استفاده از مدل آماری t تکنمونهای نشان داد از دیدگاه مدیران شرکت، میزان تحقق شاخصهای استراتژی در سطح سازمان براساس مدل BSC و همچنین در هر یک از چهار منظر، کمتر از حد متوسط و نامطلوب بوده است.
خلاصه ماشینی:
محقق با توزيع پرسشنامه در ميان مديران شرکت ، ميزان تحقق شاخص هاي استراتژي براساس مدل BSC را در کل سازمان و همچنين در هر يک از چهار منظر مالي ، مشتري ، فرآيندهاي داخلي ، و رشد و يادگيري تحليل نموده است .
اين پژوهش مربوط به برنامه استراتژيک شرکت تام ايران خودرو ميباشد که از طريق BSC در شرکت اجرا و پياده سازي شده است ، که در آن اهداف و سنجه هاي تعريف شده در هر کدام از چهار منظر مالي، مشتري، فرآيندهاي داخلي و رشد و يادگيري کارت امتيازي متوازن ، و همچنين ميزان تحقق شاخص هاي استراتژي در هر يک از چهار منظر و در سطح سازمان از ديدگاه مديران شرکت ، مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
در نهايت ، با تأکيد بر يافته هاي حاصل از سؤال اصلي تحقيق و همچنين تحليل تمام پاسخ هاي داده شده به سؤالات پرسشنامه نتيجه گيري ميشود که از ديدگاه مديران شرکت تام ايران خودرو -که در پياده سازي BSC مشارکت داشته اند- ميزان دستيابي سازمان به اهداف و شاخص هاي استراتژي سازمان ، براساس مدل BSC، نامطلوب است .
سپس با تحليل نتايج پرسشنامه مشخص گرديد که از ديدگاه مديران شرکت ، ميزان تحقق اهداف و شاخص هاي استراتژي در سطح سازمان ، براساس مدل BSC و همچنين در هر يک از چهار منظر (مالي، مشتري، فرآيندهاي داخلي، و رشد و يادگيري) کمتر از حد متوسط و نامطلوب بوده است .