چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل تاثیرگذاری مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی و رضایت مشتریان است. باتوجه به ماهیت پویای مدیریت دانش و همچنین تبعیت عملکرد سازمانی از تحولات محیطی، از مدل پویایی سیستم در این مطالعه استفاده شده است. برای این منظور، ابتدا مدل علی طراحی شد. سپس، مدل جامع جریان طراحی شد و درنهایت سناریوها طراحی شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامههایی با ساختار و نیمهساختار است که از طریق مصاحبه با گروه کانونی در کارخانه فولاد آلیاژی ایران-یزد و همچنین استفاده از مستندات این سازمان انجام شده است. به رازش مدلها و تحلیل حساسیت بر پایه سناریوها نشان میدهد که با استقرار مناسب نظام مدیریت دانش در سازمان و توجه به تحقیق و توسعه و فعالیتهای آموزشی در سازمان و همچنین افزایش میزان مستندسازی و اشتراکگذاری دانش، سودآوری سازمان افزایش یافته و همچنین میزان رضایت مشتریان سازمان بهسمت بهبود و پایدارسازی حرکت میکند.
خلاصه ماشینی:
ابزار گردآوري داده هاي تحقيق ، پرسشنامه هايي با ساختار و نيمه ساختار است که از طريق مصاحبه با گروه کانوني در کارخانه فولاد آلياژي ايران -يزد و همچنين استفاده از مستندات اين سازمان انجام شده است .
به رازش مدل ها و تحليل حساسيت بر پايه سناريوها نشان ميدهد که با استقرار مناسب نظام مديريت دانش در سازمان و توجه به تحقيق و توسعه و فعاليت هاي آموزشي در سازمان و همچنين افزايش ميزان مستندسازي و اشتراکگذاري دانش ، سودآوري سازمان افزايش يافته و همچنين ميزان رضايت مشتريان سازمان به سمت بهبود و پايدارسازي حرکت ميکند.
بنابراين ، اين مقاله درصدد است براي حل مسائل تحقيق از شناسايي، ارزيابي، و تحليل رفتار بر پايه مدل سازيهاي چندگانه پوياييشناسيهاي مديريت دانش و عملکرد سازماني استفاده کرده و همچنين تبيين الگوي پايدارسازي رضايت مشتريان را مورد بررسي قرار دهد.
Nam-Hong Yima, Soung-Hie Kima, Hee-Woong Kimb, Kee-Young Kwahk نقش سازوکار و کارکرد مديريت دانش را بر عملکرد سازمان و همچنين بر ميزان رضايت مشتريان بسنجد.
راهبرد خلق ارزش (تحقيق و توسعه - خلق دانش - کيفيت محصولات - رضايت مشتري) همچنين در شکل ٥ نشان داده شده که افزايش انگيزه کارکنان منجر به افزايش تواناييهاي آن ها در خلق ايده هاي جديد و مشارکت در تصميم گيريها ميشود.
راهبرد خلق ارزش (افزايش انگيزه کارکنان - ايده هاي جديد- اشتراک دانش - کيفيت محصولات - رضايت مشتريان ) همان طور که در شکل ٦ نشان داده شده ، فعاليت هاي واحد آموزش در بهبود فرآيندهاي داخلي تأثيرگذار است و همين امر منجر به افزايش رضايت مشتريان سازمان و افزايش سودآوري آن خواهد شد.