چکیده:
روزه، عملی از اعمال عبادی است که انجام آنها صفتی در روح پدید میآورد که آن
صفت به اصطلاح پلیسی غیبی میباشد و صاحبش را از فحشاء و زشتی دور میسازد و قلب
و دلش را از بدیها پاک می گرداند. آنا ن که به این واجب، اهمیت دهند نسبت به حلال
و حرام الهی مقیدند و کسانی که نسبت به این دستور سازنده الهی، اهمیت کمتری قائل شد
به همان اندازه در مقابل گناهان حساسیت کمتری از خود نشان میدهند و لذا قابلیت این را
دارند که مرتکب انواع جرائم نیز شوند. پرورش درست مذهبی که بر مبنای علمی استوار
باشد و داشتن ایمان کامل، بزرگترین عامل بازدارنده جنایی قلمداد می گردد و از سوی دیگر
تکیه بر فرامین الهی انسان را به طور درونی از کارهای نامشروع و خلاف باز میدارد و سبب
میشود آدمیان خود را از لحاظ درونی کنترل کنند که این قویترین و موثرترین کنترل
محسوب میشود؛ آن هم بدون هزینه نیروی انتظامی و دیگر دستگاهها.
خلاصه ماشینی:
در ایـن میـان راهکارهـای دینـی کنتـرل اجتماعـی همـواره آثـار چشـمگیر خـود را در زمینـه مهــار جــرم و کجــروی بــر جــای نهــاده و توجــه اندیشــمندان علــوم اجتماعــی را بــه ویــژه در حوزه هـای مطالعـه جـرم و کجـروی بـه خـود جلـب کـرده اسـت ؛ آن هـم در حالی کـه سـلطه و رواج ایـدة غیرعقلانـی بـودن دیـن در میـان اندیشـمندان قـرن بیسـتم سـبب شـده بـود کـه مدت ها از متغیرهـای دینـی کنتـرل رفتـار، غفلـت و یافته هـای بـه دسـت آمـده در ایـن بـاب نیـز نادیـده گرفتــه شــود.
ا، ١٣٩٢، مــواد ١٥ تــا ١٨) بـا تصویـب قانـون مجـازات اسـلامی در سـال ١٣٩٢، قانونگـذار در مـاده (٢) ایـن قانــون ، مبــادرت بــه ارائــه تعریفــی از جــرم نمــوده اســت کــه عیــن عبــارت آن بــه شــرح ذیــل می باشــد: (مـاده ٢ هرگونـه رفتـاری اعـم از فعـل یـا تـرک فعـل کـه در قانـون بـرای آن مجـازات تعییـن شـده اسـت جـرم محســوب می شــود).
(عاملــی ، ١٤٠٣، ص ٢٩٨) سیاست جنایی مبتنی بر پیشگیری در شریعت اسلام دیــن مقــدس اســلام توجــه شــایانی بــه پیشــگیری از جــرم داشــته و بــرای جرایــم مختلــف پیشـگیری های مختـص بـه آنـان در نظرگرفتـه اسـت کـه بـه عنـوان نمونـه ، بـرای جلوگیـری از انحـراف جوانـان و سـقوط آنـان بـه دامـان فحشـا و منکـرات ، صـرف نظـر از نکوهـش ایـن اعمال و دادن وعـده عـذاب الهـی بـه مرتکبیـن ایـن اعمـال ، جوانـان را تشـویق و ترغیـب بـه نـکاح ، بـه عنـوان یـک امـر پیشـگیرانه نمـوده و سـختگیری در ازدواج را تقبیـح کـرده اسـت .