چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش منبع کنترل بر تفکر انتقادی دانشآموزان دوم و سوم دبیرستان بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی انجام شده است. آزمودنیهای پژوهش 463 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهر ساری بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه منبع کنترل و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا انجام شد. دادههای پژوهش با بهرهگیری از مستقل و تحلیل واریانس دوراهه تحلیل گردیدند. یافتهها نشان دادند که t شاخهای آماری آزمون بین دانشآموزان دارای منبع کنترل درونی و بیرونی ازنظر تفکر انتقادی تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین میزان تفکر انتقادی دانشآموزان رشتههای علوم انسانی، ریاضی و علوم تجربی تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان دادند که بين دانش آموزان داراي منبع کنترل دروني و بيروني ازنظر تفکر انتقادي تفاوت معنيداري وجود ندارد.
يک فرد تحصيل کرده ايدئال ، مي تواند در تصميم گيريهاي مهم مستقل عمل کند، به حقوق و استقلال ديگران احترام بگذارد و نه تنها به دنبال اطلاعات واقعي باشد ،بلکه درک کند چرا آنها اين گونه اند" اين فلسفه آموزش که نشان مي دهد آموزش بايد شخصيت افراد و روش زندگي آنان را تغيير شکل دهد، تفکر انتقادي را ايدئال آموزشي مي داند (نوريز٤، انيس ٥، ١٩٨٩، به نقل از فرناندو،٢٠٠٦).
سؤالات ١- آيا بين دانش آموزان داراي منبع کنترل دروني و بيروني ازنظر ميزان تفکر انتقادي تفاوت وجود دارد؟ ٢- آيا تعامل جنسيت و منبع کنترل دانش آموزان بر ميزان تفکر انتقادي آنان اثر دارد؟ ٣- آيا تعامل رشته تحصيلي و منبع کنترل دانش آموزان بر ميزان تفکر انتقادي آنان تأثير دارد؟ روش در اين تحقيق با توجه به اينکه هدف آن بررسي نقش منبع کنترل بر تفکر انتقادي مي باشد از روش علي- مقايسه اي استفاده شده است .
همان طور که مشاهده مي شود نتايج حاکي از عدم تفاوت معنادار بين دانش آموزان داراي منبع کنترل بيروني و دروني ازنظر تفکر انتقادي است .
ولي تعامل رشته تحصيلي و منبع کنترل دانش آموزان بر ميزان تفکر انتقادي آنان تفاوت معناداري ندارد.
آيا بين دانش آموزان داراي منبع کنترل دروني و بيروني ازنظر ميزان تفکر انتقادي تفاوت وجود دارد؟ ٢.
(2003), critical thinking, teaching students how to study and learn (part I v), jornal of developmental education 27-36-37.