چکیده:
در این مقاله تأثیر سرمایه فرهنگی بر پیشرفت آموزشی مطالعه شده است. بدین منظور، 710 نفر از دانشجویان منطقه ده دانشگاه آزاد اسلامی با روش پیمایشی موردبررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که در آن همبستگی متغیرهای سرمایه فرهنگی و پیشرفت تحصیلی اندازهگیری شد. نتایج تحقق حاکی از آن است که 1) سه شاخ سرمایه فرهنگی تأثیر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دارند؛ 2) تحصیلات مادر بیش از تحصیلات پدر بر سرمایه فرهنگی و درنتیجه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است؛3) تأثیر سرمایه فرهنگی برحسب پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده متفاوت است؛4) ساختار خانواده بر سرمایه فرهنگی و درنتیجه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است. نتایج تحقیق تأییدکننده نظریه بازتولید فرهنگی به ویژه در محیط مطالعه، عادات مطالعه و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی روشنفکرانه است.
خلاصه ماشینی:
مقادير , t ,f و ميزان معني داري هر يک از آزمون ها نيز حاکي از وجود رابطه معن يدار بين دو متغير سرمايه فرهنگي و پيشرفت تحصيلي است ، بنابراين فرض H٠ رد شده و فرض H١ موردپذيرش واقع مي شود.
نتايج آزمون همبستگي مشارکت در فعاليت هاي فرهنگي، مح يط مطالعه ، عادت به مطالعه , فعاليت هاي فوق برنامه و پيشرفت تحصيلي حاکي از آن است که بين اين متغيرها همبستگي قوي وجود دارد .
براي تعيين ميزان همبستگي ساختار خانواده و سرمايه فرهنگي رابطه اين دو متغير را مورد آزمون قرارداديم و نتايج در جدول شماره ٣ آمده است .
ميزان ضريب تعيين برابر٠,٤٨٧ م يباشد که نشان دهنده اين است که ٠,٤٨٧ واحد از تغييرات متغير وابسته يعني پيشرفت تحصيلي متأثر از متغيرهاي درآمد خانواده و سرمايه فرهنگي و بقيه متأثر از ساير متغيرهاست .
١ Wildhagen ٢ Cheung and Andersen ٣ Covay and Carbonaro ٤ Kaufman and Gabler ٥ Lareau ٦ Jæge در اين مطالعه دريافتيم که ساختار خانواده بر سرمايه فرهنگي و درنتيجه بر پيشرفت تحصيلي اثرگذار است .
مقايسه تأثيرگذاري تحصيلات هر يک از والدين and Machin ١ Blanden, Gregg and Kalmijn ٢ De Graaf ٣ Devine-Eller ٤ Dumais ٥ Gayo-Cal, Savage and Warde نشان داد که تحصيلات مادر تأثيرگذاري بيشتري بر سرمايه فرهنگي دارد.
Rethinking Bourdieu on Race: A Critical Review of Cultural Capital and Habitus in the Sociology of Education Qualitative Literature.