چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هنردرمانی گروهی با رویکرد موضوع محور بر عزت نفس دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان قدس بود. به منظور انجام این پژوهش، از بین 352 دانش آموز، تعداد 20 دانش آموز که در اجرای پرسشنامه عزت نفس (کوپراسمیت، 1967)، پایین ترین نمره را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. تکنیک های هنردرمانی گروهی بر روی آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقه ای اجرا شد و گروه گواه به جز یک جلسه، مداخله ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد. یافته ها نشان داد برنامه مذکور به طور معناداری (درسطح 05/0) عزت نفس گروه آزمایش را افزایش داد. این برنامه می تواند در بهبود مهارت های سازگارانه و اجتماعی و در نهایت در پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان موثر واقع شود.
The aim of this research is measuring the effectiveness of the group art therapy on the level of self-esteem of male students at high school. The methods which were used in this research can be pointed out as experimental and statistical study based on all of the high students of Qods city. For this study, among 352 students, 22 students that obtained the lowest scores on the self-esteem questionnaire (Cooper Smith, 1967) were selected and divided into two groups: Control group and experimental group. The techniques of group art therapy were used on examinees about 10 sessions for 75 minutes, and there was no interference on control group’s sessions, expect for one session. In this research, a repeated measure ANOVA was used for analyzing the data. Findings reveal that using present program, significantly, (p>0/05) increases the experimental group’s self-esteem. This program can improve and ameliorate the social and adaptive skills and finally leads to educational improvement. The purpose of using these programs is to improve self-esteem and creativity and critical thinking.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي هنردرماني گروهي با رويکرد موضوع محور بر عزت نفس دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول The effectiveness of group art therapy with theme-based on the level of self-esteem of male students ايرج مختارنيا نويسنده مسئول Iraj Mokhtarnia * دانشجوي دکتري روانشناسي باليني، دانشگاه PhD Candidate of Clinical psychology, Shahid Beheshti University شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده Mokhtarnia66@ gmail.
A in guidance & counseling, Alzahra کارشناسي ارشد راهنمايي و مشاوره دانشگاه University الزهرا چکيده Abstract The aim of this research is measuring پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير هنردرماني the effectiveness of the group art گروهي با رويکرد موضوع محور بر عزت نفس دانش therapy on the level of self-esteem of male students at high school.
به منظور انجام اين پژوهش ، از بين ٣٥٢ For this study, among 352 students, 22 students that obtained the lowest scores دانش آموز، تعداد ٢٠ دانش آموز که در اجراي on the self-esteem questionnaire اثربخشي هنردرماني گروهي با رويکرد موضوع محور بر عزت نفس دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول The effectiveness of group art therapy with theme-based on the level of self-esteeپرسشنامه عزت نفس (کوپراسميت ، ١٩٦٧)، (Cooper Smith, 1967) were selected and divided into two groups: Control پايين ترين نمره را داشتند انتخاب و به صورت group and experimental group.