چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی دانش آموزان با خودکار آمدی ، تاب آوری و استرس شغلی معلمان صورت گرفت . جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان و معلمان مدارس شهرتان سرپل ذهاب هستند. تعداد 77 معلم و 328 دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس شهرتان سرپل ذهاب انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که هوش هیجانی دانش آموزان با خودکارآمدی ، تاب آوری و استرس شغلی معلمان رابطه مستقیم و معنی دار دارد . به این معنی که هوش هیجانی بالای دانش آموزان، از طرفی باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شده و از طرف دیگر به دلایلی باعث افزایش استرس معلمان می شود . افزایش هوش هیجانی دانش آموزان می تواند باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شود ولی بایستی به گونه ای تنظیم گردد که استرس شغلی معلمان از حدی فراتر نرود که توجه به این نکته می تواند در امر تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار باشد .
This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence of students with self-efficacy, resilience and stress job was done. The population of students and teachers of schools in Sarpole zahab are 77 teachers and 328 students from schools in Sarpole zahab available for sampling were selected.The date correlation and descriptive statistics were analyzed. The results showed that students emotional intelligence, self-efficacy, resilience and job stress has a direct and significant relationship. This means that high emotional intelligence of students also increased self-efficacy and resilience teachers and teacher stress can be caused by other reasons.
خلاصه ماشینی:
رابطه خودکارآمدي، استرس شغلي و تاب آوري معلمان با هوش هيجاني دانش آموزان شهر کرمانشاه The relationship between self-efficacy, occupational stress and resilience of teachers with emotional intelligence in Kermanshah students کژال آشته Kajal Ashteh نويسنده مسئول کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشگاه Master of Psychology, Razi University of Kermanshah, رازي کرمانشاه ، kazhal.
com پريسا حيدري شرف Parisa Heydari Sharaf کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشگاه Master of Psychology, Razi University of Kermanshah رازي کرمانشاه Parvin Chopani پروين چوپاني Master of Psychology, Razi کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشگاه University of Kermanshah رازي کرمانشاه چکيده Abstract This study aimed to investigate اين پژوهش با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني between relationship the دانش آموزان با خودکار آمدي ، تاب آوري و of intelligence emotional استرس شغلي معلمان صورت گرفت .