چکیده:
محققانی که در زمینه های مختلف آموزشی کار می کنند متوجه می شوند که افکار و اعتقادات دانشجویان نقش مهمی در فرآیند یادگیری بازی می کنند. خودکارآمدی به عنوان یک عنصر کلیدی از نظریه شناختی اجتماعی به نظر می رسد که متغییر مهمی باشد! چرا که، انگیزه و یادگیری دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. این تحقیق با بررسی ادبیات تجربی به نقش خودکارآمدی دانشجویان در آموزش پرداخته است. این تحقیق بر روی این سوال متمرکز شده است : عواملی که خودکارآمدی دانشجویان را در آموزش عالی تحت تاثیر قرار می دهند، کدامند؟ برای این منظور به روش آنلاین، تعداد 32 مقاله از مطالعات خارجی که مطابق با معیارهای تحقیق بود، انتخاب گردید و با دادن ویژگی های مشخص به هر مطالعه، کد گذاری شده اند. روش تحقیق به صورت روایتی و کیفی و استخراج از نتاج یافته ها می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه های آموزشی امکان افزایش خودکارآمدی دانشجویان را دارند و اساسا ثابت شد که برنامه های آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی در این مورد موفق تر می باشند. به نظر می رسد که عوامل متعددی، خودکارآمدی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند و مدارک قوی ارائه شده از منابع اصلی خودکارآمدی، جهت گیری اصلی را برای تحقیقات آینده نشان می دهد.
Researchers working in educational settings are increasingly paying attention to the role students’ thoughts and beliefs play in the learning process. Self-efficacy, a key element of social cognitive theory, appears to be an important variable because it affects students’ motivation and learning. This article investigates empirical literature about the role of students’self-efficacy in education by focusing on the this research question: which are the factors shown to affect the self-efficacy of students within higher educational settings? to do this online by about 32 foreign studies were selected in accordance with our criteria and with the specific features of each study; they were coded. research method is as anecdotal and qualitative. the results of a review reveal that educational programmes have the possibility to enhance students’ self-efficacy, and that educational programmes based on social cognitive theory proved to be particularly successful on this score. Several factors appeared to influence students’ self-efficacy and provided evidence of the potency of the main sources of self-efficacy.Directions for future research are indicated.
خلاصه ماشینی:
ir چکيده Abstract محققاني که در زمينه هاي مختلف آموزشي کار مي Researchers working in educational کنند متوجه مي شوند که افکار و اعتقادات settings are increasingly paying attention to the role students’ thoughts دانشجويان نقش مهمي در فرآيند يادگيري بازي مي and beliefs play in the learning کنند.
اين تحقيق با بررسي ادبيات empirical literature about the role of students’self-efficacy in education by تجربي به نقش خودکارآمدي دانشجويان در آموزش focusing on the this research question: پرداخته است .
اين تحقيق بر روي اين سؤال متمرکز which are the factors shown to affect the self-efficacy of students within شده است : عواملي که خودکارآمدي دانشجويان را higher educational settings?
students’ self-efficacy, and that educational programmes based on نتايج تحقيق نشان داد که برنامه هاي آموزشي امکان social cognitive theory proved to be افزايش خودکارآمدي دانشجويان را دارند و اساسا particularly successful on this score.
دانشجويان را تحت تأثير قرار مي دهند و مدارک قوي ارائه شده از منابع اصلي خودکارآمدي، جهت Key Words: Self-efficacy; Student; گيري اصلي را براي تحقيقات آينده نشان مي دهد.
در مرحله بعد، مطالعات ، بر اساس تأثير برنامه هاي آموزشي بررسـي شدند و سـپس در تمام مطالعات عوامل مؤثر بر Van den، Bossche, Gijbels, Dochy, Segers - ١ خودکارآمدي دانشــجويان ، تجزيه و تحليل شــدند.
1 1 - Eewman and Tuckman 2 - Anderson 3 - Tompson and Dass 4 - Barbee; Scherer; Combs 5 - Carson; Gilham; Kirk; Reddy; Battles دانشـــجوياني که براي ارائه خدمات بهتر به بيماران آموزش ديده بودند و در واحدهاي تقويت قلبي – عروقي شرکت کرده بودند نسبت به دانشجويان گروه کنترل ، ماهرتر و خودکارآمدتر بودند.