چکیده:
درپژوهش حاضر به پیش بینی هراس اجتماعی بر اساس سبک های مقابله با استرس و شیوه های فرزند پروری پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش 270 نفراز دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان اراک وهمچنین والدین آنها می باشند. در این تحقیق از سه پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران،پرسشنامه سبک های مقابله با استرس اندلر و پارکر، و پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامبریند به عنوان نظام پشتیبان بهره گرفته شده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل(آزمون کولموگروف – اسمیرونوف ، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری)به انجام رسیده است. نتایج نشان دادکه سبک مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی هراس اجتماعی را پیش بینی نموده در حالی که سبک مقابله ای مساله مدار بر هراس اجتماعی تاثیری نداشته است وهمچنین شیوه فرزند پروری سهل گیر باعث کاهش هراس اجتماعی اما شیوه فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه باعث افزایش هراس اجتماعی در نوجوانان می شود.
Based on this research to predict social phobia, coping with stress and parenting style are discussed. The study population of 270 middle school girls, as well as parents of students in the city of Arak is used. In this study, three Conover and colleagues Social Phobia Inventory, a questionnaire Endler & Parker coping styles and parenting styles questionnaire Bambrynd used as a backup system. And analyze data using statistical methods, descriptive and inferential statistics (Kolmogorov - Smirnov, Pearson correlation and multiple regression) have been completed. The results showed that social phobia and avoidant emotion-focused coping anticipated while coping style social phobia has not affected circuit problem. More permissive parenting style but also reduce social phobia, social phobia authoritative parenting style and the arbitrary increase in adolescents
خلاصه ماشینی:
جدول ٣: آزمون کولموگروف -اسميرنوف براي بررسي نرمال بودن داده هاي نمونه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سطح معنيداري با توجه به جدول ٤-٤ در سطح خطاي = α٠٠٥ و سطح اطمينان ٩٥% نتيجه آزمون همبس تگي پيرسون در مورد اين فرضيه نشان مي دهد که رابطه معني داري بين هراس اجتماعي با سبک هاي مقابله با استرس و سبک فرزندپروري در دانش آموزان دختر دوره راهنمايي وجود دارد، ضريب همبستگي سبک مقابله بااسترس و هراس اجتماعي ٠,٤١٩و ضريب همبستگي سبک فرزندپروري و هراس اجتماعي ٠,٣٩٤ مي باشد که ،نشان دهنده همبستگي مثبت و را بطه معنادار بوده است (٠.
جدول ٦ : نتايج آزمون همبستگي پيرسون بين هراس اجتماعي و سبک مقابله اي هيجان مدار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتايج آزمون همبستگي که در جدول ٧ ارائه شده ،در سطح خطاي ٠,٠٥ و سطح اطمينان ٠,٠٩٥ نتيجه اين آزمون در مورد اين فرضيه نشان داده است که رابطه معناداري بين دو مؤلفه ي سبک مقابله اي اجتنابي و هراس اجتماعي وجود داشته است .
جدول ٧ : نتايج آزمون همبستگي پيرسون بين هراس اجتماعي و سبک مقابله اي اجتنابي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتايج آزمون همبستگي که در جدول ٤-٨ ارائه شده ،در سطح خطاي ٠,٠٥ و س طح اطمينان ٠,٠٩٥ نتيجه اين آزمون در مورد اين فرضيه نشان داده است که رابطه معناداري بي ن دو مؤلفه ي سبک فرزندپروري مقتدرانه و هراس اجتماعي وجود داشته است .