چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تاب آوری در کاهش احساس غربت دانشجویان جدیدالورود خوابگاهی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دختران جدیدالورود خوابگاهی رشته های مختلف تحصیلی دوره کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 96- 95 بود . برای انجام این پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس وسپس جهت جایگزینی آزمودنی ها دردوگروه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. دراین پژوهش ازپرسشنامه تاب آوری کانرودیویدسون واحساس غربت فن فلیت استفاده شد. که ازاین میان 30 نفر از دانشجویان که نمره بالاتر از میانگین در آزمون احساس غربت کسب کرده بودند انتخاب شدند و به صورت تصادفی دردوگروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 12 جلسه گروهی آموزش مهارت های تاب آوری اجرا و بعد از مداخله برای هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. طرح پژوهش آزمایشی و برای تحلیل داده ها از روش آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تاب آوری به طورمعناداری ودرسطح 001/0 P<موجب کاهش احساس غربت دانشجویان درگروه آزمایش شده است درحالی که چنین تغییری در آزمودنی های گروه کنترل مشاهده نشد. بنابراین می توان گفت آموزش تاب آوری در کاهش احساس غربت دانشجویان موثر است.
The present study investigated the efficacy of resiliency training based on the reduction of homesickness in residential new entrant's students. The population studied were included all new entrants dormitory girls inter disciplinary undergraduate in Razi university of Kermanshah in 2017-2018 educational years. To perform this study, available sampling was used, and then to replace the two control and experimental groups of subjects were used of simple randomly sampling. In this study used of Conner & Davidson resiliency and Fan filth homesickness questionnaires. 30 students that earn scores more than average were select and replaces randomly in tow control and experimental groups. 12group sessions Resiliency skills training were conducted for experimental group and after the intervention, both groups were tested. The research was experimental design and statistical methods for data analysis of covariance were used. Findings showed that resiliency training significantly p<0/001 reduces homesickness in experimental group, While such as changes not observed in the control group's conclusion we can say that resiliency trainings effective in reducing student's homesickness.
خلاصه ماشینی:
از اين رو ، مداخله هايي که هدفشــان تحت تأثير قرار دادن فرآيند هاي فکري اســت ، مي توانند 1 - Baker &Siryk 2 - Beyers&Goosens 3- Luthar&Cicchetti 4 - Masten 5 - resiliency 6- Gomez &Mclaren 7 - Tiet 8 - Kondich- hall & Pearson گام مهمي در ايجاد مهارت ها وتوانايي هاي مربوط به تاب آوري باشـــند (کاوه ، ١٣٨٨).
به دليل تفاوت گروه ها در پيش آزمون جهت تحليل داده ها از کواريانس استفاده شد، آماره F محاسبه شده (٦/١١) براي مقايسه پس آزمون گروه کنترل و آزمايش بعد از حذف اثر پيش آزمون از نظر آماري در سطح ( ٠٠٠١≥p) معنادار است و طبق ضريب ايتا ١٨ درصد تغيير نمرات سازگاري ناشي از تاثير آموزش مهارت هاي تاب آوري بوده است .
بحث ونتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش تاب آوري برافزايش سازگاري دانشجويان دختر جديدالورود خوابگاهي انجام گرفت .
بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مقابله اي وسبک زندگي مبتني بر " مدل مارلات " درافزايش تاب آوري وپيش گيري از عود درافراد وابسته به مواد ، پايان نامه دکتري، دانشکده روان شناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه علامه طباطبايي .
تأثير آموزش "مؤلفه هاي تاب آوري " بر کاهش اعتياد پذيري وتغيير نگرش دانش آموزان مقطع متوسطه ساکن در حومه تهران نسبت به مصرف مواد ، پايان نامه کارشناسي ارشد ، دانشکده روان شناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه علامه طباطبايي.
بررسي رابطه بين تاب آوري وعزت نفس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر وپسر سال اول دبيرستان هاي شهر شهريار ، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشکده روان شناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه علامه طباطبايي.