چکیده:
فلسفه برای کودکان، یکی از برنامه های آموزشی مهم است که کودکان را در یک کاوشگری فلسفی، بعنوان ابزاری برای درک بهتر دنیا شراکت می دهد. یکی از کلیدهای موفقیت این برنامه آن است که همزمان با پیشرفت ادراک و فهم مشارکت کنندگان از دنیا یا گفتگوی موثرتر، آنها قادر به ارائه ایده های بهتر نیز می شوند. اگرچه یکی از ارزش های بنیادین فبک پیشرفت معرفتی است، اما در ادبیات مربوط به این حوزه، به این مفهوم مهم کمتر پرداخته شده است، و آنچه نیز موجود است صرفا اشاراتی مبهم می باشد. درنتیجه دانش آموزان و معلمین، در یک فضای کندوکاو محاوره ای و باز، در فضایی که هیچ پاسخ از پیش تعیین شده و یا یک نقطه نظر نهایی و یا پاسخ «صحیح» بی چون و چرا که میبایست به سمت آن حرکت کرد وجود ندارد، گم می شوند.
این مقاله می خواهد پرده از بنیاد مفهوم پیشرفت معرفتی، در ادبیات مرتبط با فلسفه برای کودکان برداشته، و سپس آن را به سمت مفهوم شایستهتری رشد دهد. من معتقدم که پیشرفت معرفتی در فبک بواسطه حرکت از مسائل فلسفی به سوی راه حل های فلسفی، یا بعبارت دیگر از ادراک های نا متجانس و نامناسب به سمت ادراک های تغییر یافته صورت می گیرد، به گونهای که در این مسیر مسائل اولیهای که کندوکاو را با آنها شروع کردهایم، کمتر خودنمایی کنند. چارچوب کندوکاو فلسفی به دانشآموزان کمک می کند تا سمت و سوی حرکت شان را از مسائل فلسفی به سوی راه حلهای فلسفی حفظ کنند، و به آنها کمک می کند تا فرسنگشمارهایی که به آنها نشان می دهد در کجای این مسیر قرار دارند را شناسایی کنند. آنها متوجه می شوند که پیشرفت کرده اند، نه به این خاطر که پاسخ «صحیح» را ارائه نموده اند، بلکه بخاطر اینکه در مقایسه با ادراکات نا متجانس و نا متناسب ناشی از سایر راه حل ها، به ادراک بهتری از مسائل دست یافته اند. نظر من این است که چنین ادراکی از پیشرفت معرفتی، می تواند مشخصه اصلی فبک باشد و بدین صورت می تواند چارچوب مورد نیاز برای هدف اساسی این برنامه، که همانا ایجاد پیشرفت معرفتی است، را فراهم آورد.
The philosophy for children program with a nearly half a century history has opened up well among practical approaches to education and expanded rapidly in several countries, including Iran. The aim of this educational approach, more than anything, is nurturing higher order thinking by philosophical methods. Although all theoretical literature in this field focuses on student epistemic and philosophical development in Community of Inquiry, but in practice, teachers often face a lot of difficulties, either pulling the dialogues from a philosophical path to a scientific or psychological path, Or even the philosophical dialogue blocks and epistemic progress will stop. Clinton Golding, a pioneer in the field of philosophy for children and a professor University of Melbourne Graduate School of Education, wrote a valuable article in an approach called "philosophical problem - philosophical resolution," in 2009 which became selected article.
In this paper, Golding refers in first to the wrong attitudes and definitions, as well as the ambiguities conceptions about philosophical progress in the philosophy for children, and then he offers his approach which is the identification thinking milestones through philosophical inquiry that helps students to keep their bearings as they move from philosophical problems to philosophical resolutions. Golding According to the theoretical framework of Lipman, Sharp, and other experts in the field of philosophy for children, and using the fundamental theory which support this program, such as the Dewey and Buchler's theories, provides an eight- stages Which present the stages of philosophical inquiry in a seemingly Linear and mechanistic sequence. In this way they can rich to reflective equilibrium through an effective and active dialogue.
خلاصه ماشینی:
اگرچه يکي از ارزش هاي بنيادين فبک focuses on student epistemic and پيشرفت معرفتي است ، اما در ادبيات مربوط به اين in development philosophical Community of Inquiry, but in practice, حوزه ، به اين مفهوم مهم کمتر پرداخته شده است ، و teachers often face a lot of difficulties, آنچه نيز موجود است صرفا اشاراتي مبهم ميباشد.
در فبک بواسطه حرکت از مسائل فلسفي به سوي راه In this paper, Golding refers in first to the wrong attitudes and definitions, as حل هاي فلسفي، يا بعبارت ديگر از ادراکهاي نا well as the ambiguities conceptions متجانس و نامناسب به سمت ادراکهاي تغيير يافته about philosophical progress in the philosophy for children, and then he صورت ميگيرد، به گونه اي که در اين مسير مسائل offers his approach which is the اوليه اي که کندوکاو را با آنها شروع کرده ايم ، کمتر identification thinking milestones through philosophical inquiry that خودنمايي کنند.
را از مسائل فلسفي به سوي راه حل هاي فلسفي حفظ Golding According to the theoretical کنند، و به آنها کمک ميکند تا فرسنگ شمارهايي که به framework of Lipman, Sharp, and آنها نشان ميدهد در کجاي اين مسير قرار دارند را other experts in the field of philosophy for children, and using the شناسايي کنند.
آنها متوجه ميشوند که پيشرفت کرده اند، fundamental theory which support this نه به اين خاطر که پاسخ »صحيح « را ارائه نموده اند، program, such as the Dewey and Buchler's theories, provides an eight-بلکه بخاطر اينکه در مقايسه با ادراکات نا متجانس و نا stages Which present the stages of متناسب ناشي از ساير راه حل ها، به ادراک بهتري از philosophical inquiry in a seemingly Linear and mechanistic sequence.