چکیده:
اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﺟﻮد ﮔﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت، روشﻫﺎی اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﻣﺘﻌﺪدی ﺟﻬﺖ اﻧﺘﺨﺎب ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ روشﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ، Topsis و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺤﻠﯿﻞ راﺑﻄﻪای ﺧﺎﮐﺴﺘﺮی (GRA) و ﯾﺎ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از اﯾﻦ ﻣﻮارد ﻣﺎﻧﻨﺪ AHP-GRA ،AHP-Topsis اﺷﺎره ﮐﺮد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ روﺷﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺟﻬﺖ رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺑﺮ اﺳﺎس اﺧﺘﻼف از ارزش اﯾﺪهآل ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وزن ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺎم ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ اﺧﺘﻼف وزﻧﯽ از ﻫﺪف ( Minimum Weight Different of Goal) اراﺋﻪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ روشﻫﺎی اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪی روش ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ روشﻫﺎی اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی، 13 ﻧﻔﺮ از دﺑﯿﺮان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ ﯾﺰد را در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺮاﺳﺎس ﺷﺶ ﻣﻌﯿﺎر »ﺣﻀﻮر ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ، روش ﺗﺪرﯾﺲ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗﯽ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ دﺳﺘﺮﺳﯽ، ﻗﺪرت ﺗﺪرﯾﺲ و ﺑﯿﺎن، اﺧﻼق و رﻓﺘﺎر« ﮐﻪ دو ﻣﻌﯿﺎر روش ﺗﺪرﯾﺲ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺧﻮد دارای زﯾﺮ ﻣﻌﯿﺎر ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ 27 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ، در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، روش ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی MWDG ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ روشﻫﺎی اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ اﺧﺘﻼف را ﺑﺎ روش AHP دارد ﮐﻪ اﯾﻦ اﺧﺘﻼف ﺑﺴﯿﺎر ﻧﺎﭼﯿﺰ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
جهت مقایسهی روش پیشنهادی با سایر روشهای اولویتبندی، 13 نفر از دبیران دبیرستان شهید صدوقی یزد را در نظر گرفته و براساس شش معیار «حضور به موقع، روش تدریس، مهارتهای ارتباطاتی، قابلیت دسترسی، قدرت تدریس و بیان، اخلاق و رفتار» که دو معیار روش تدریس و قابلیت دسترسی خود دارای زیر معیار نیز میباشند، طبق نظر 27 نفر از دانشآموزان اولویتبندی شدند، در نهایت با توجه به محاسبات انجام شده، روش پیشنهادی MWDG نسبت به سایر روشهای اولویتبندی، بیشترین همبستگی و کمترین اختلاف را با روش AHP دارد که این اختلاف بسیار ناچیز است.
روند این مقاله بدین صورت میباشد که ابتدا به معرفی روشهای اولویتبندی شناخته شده و روش پیشنهادی پرداخته است و سپس این روشها را با هم مقایسه نموده و درنهایت بهترین روشی که با روش AHP کمترین اختلاف را دارد، به کمک ضریب اسپیرمن شناسایی و معرفی میکند و درنهایت نمودارهای مقایسهای بین روشها رسم شدهاند.
روش انجام AHP به صورت زیر بیان شده است]10[: 1- بدست آوردن ماتریس تصمیم: در این مقاله چون عملکرد دبیران بر اساس شش معیار ذکر شده، به وسیله یک نمونه 27تایی از تصمیمگیرندگان یعنی دانشآموزان، مورد ارزیابی قرار گرفته است، لذا برای بدست آوردن ماتریس تصمیم نهایی از تصمیمگیری گروهی و میانگین هندسی به صورت زیر (رابطه1) استفاده شده است]11-12[: - Minimum Weight Different of Goal - Minimum Weight Different of Goal {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Xij: وزن دبیر iام بر اساس معیار jام در ماتریس تصمیم نهایی aijt: وزن دبیر iام بر اساس معیار jام بر طبق نظر تصمیم گیرنده tام K: تعداد دانش آموزان 2- بدست آوردن وزن معیارها و زیر معیارها: در این بخش از مطالعه تصمیمگیرندگان علاوه بر دانشآموزان، مسئولین دبیرستان نیز میباشند لذا برای بدست آوردن وزن نهایی معیارها و زیرمعیارها از تصمیمگیری گروهی وزندار استفاده شده است.