چکیده:
هدف. هدف پژوهش تعیین تاثیر الگوی تفکر تاملی بر اطمینان از تصمیم گیری شغلی و تفکر تاملی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر اهواز بود. روش. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز بودند (376 نفر) که از بین آنها 45 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و دو گروه گواه گماشته شدند. پرسشنامه اطمینان از تصمیم گیری شغلی لاندری (2003) و پرسشنامه تفکر تاملی کمبر و یونگ (2000) در پیش آزمون اجرا شد و پس از 10 جلسه آموزش گروه آزمایشی پس آزمون اخذ شد و یک ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. یافته ها. تحلیل کوواریانس نشان داد الگوی تفکر تاملی، اطمینان از تصمیم گیری شغلی (7/34=F، 001/0 >p) و تفکر تاملی(6/14=F، 001/0 >p) را در گروه آزمایش بهبود داده است. تحلیل مرحله پیگیری هم حاکی از پایدار بودن این اثرات بود. نتیجه گیری. نظر به تاثیر مدل تدریس تاملی به عنوان الگوی تدریس نوین در بهبود مهارتهای دانشجویان، پیشنهاد می شود در قالب روش تدریس در واحد اصول و فنون تدریس برای رشتههای دبیری دانشگاه فرهنگیان گنجانده شود.
خلاصه ماشینی:
تاثير الگوي تفکر تاملي بر اطمينان از تصميم گيري شغلي و تفکر تاملي دانشجويان دانشگاه فرهنگيان اهواز The effects of teaching reflective thinking model on career decision making certainty and reflective thinking among students of Farhangyan University of Ahvaz.
استاديار گروه روان شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز 67 مقدمه ايده تامل و تفکر تاملي امروزه در حوزه آموزش و تربيت معلم حياتي است و پژوهش هاي مرتبط با ايـن موضوع حاکي از اهميت آن در مباحـث شـغلي و حرفـه اي معلمـي اسـت (کـلارا، ٢٠١٥).
از دلايـل برتـري الگـوي تفکـر تـاملي ميتوان به اين امر اشاره کرد که در اين الگو زمينه هاي حل مسـئله در ارتبـاط بـا دنيـاي واقعـي افـراد است و آنها ارتباط الگوي تفکر تاملي را با مسائل زندگي خود به طور ملموس درک مـيکننـد (آقـازاده ، ١٣٩٣).
Reflective Thinking Model (RTM) ٦٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٣٨/ بهار ١٣٩٨ اصل دوم گنجانيدن الگوي تفکر تأملي، در ارتباط با موضـوع طراحـي الگـوي تـدريس تـأملي در تجـارب اجتماعي دانشجويان است .
Leone ٧٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٣٨/ بهار ١٣٩٨ نتيجه پژوهش حاضر در مورد اثرگذاري الگوي تاملي بر تصميم گيـري شـغلي و مهـارت تفکـر تاملي است .
Critically reflective thinking in urban teacher education: A comparative case study of two participants' experiences as content area teachers.
Best practice for teaching and learning strategies to facilitate student reflection in pre-registration health professional education: An integrative review.