چکیده:
براساس نظام ارزشی جامعه، بهره¬وری منابع انسانی به¬عنوان مهم¬ترین و تاثیرگذارترین عامل در افزایش بهره¬وری سازمان می¬باشد. هدف مقالة حاضر گونه¬شناسی سیاست¬های بهره¬وری منابع انسانی است و اینکه چه ذهنیت¬ها و دیدگاه¬های مختلفی در مورد موضوع تحقیق در بین مشارکت¬گنندگان ناحیه¬ای از آموزش و پروش خراسان رضوی وجود دارد. برای تبیین جامع¬تر و کامل¬تر از سیاست¬های بهره¬وری منابع انسانی، از روششناسی کیو (Q) استفاده شده است. این روش ترکیبی، دسته¬بندی عمیق¬تری از دیدگاه¬های مشارکتکنندگان نسبت به موضوع مورد بررسی به¬دست می¬دهد. در این روش از تحلیل عاملی کیو و سنخشناسی که از آرایه¬های عاملی و مصاحبه با مشارکت¬کنندگان در حین مرتب-سازی حاصل شد، دیدگاه¬ها و عقاید مشارکت¬کنندگان، در چهار دسته¬بندی شناسایی شده است. نتایج تحلیل¬ها نشان می¬دهد نقش¬های "مشابه" ارزشیابی شده، مبنای پیدایش نقش¬های جدید برای سیاست¬گذاران بهره¬وری منابع انسانی در آموزش و پرورش است. مانند نقش "شایسته¬گزینی برای ارتقای بهره¬وری"، "آموزش¬پذیران خلاق" و "منتقدان به عدم اجرای سیاست¬های بهره¬وری" و ضعف¬ها نیز مانند عدم هماهنگی سیاست¬های پیشنهادی بهره¬وری منابع انسانی با هدف نهایی فعالیت¬های منابع انسانی، و نیز اهمیت¬ندادن به مهارت¬های ذهنی، انسانی و کار تیمی می¬باشد.
خلاصه ماشینی:
در ادبيات و مباني نظري تحقيق ، ارتقاي بهره وري منابع انساني، بيشتر از طريق وظايف و اقدامات مديران منابع انساني تعريف و آورده شده است ، لذا طبقه بندي موجود در وظايف مديريت منابع انساني شامل "جذب و گزينش "، "آموزش و بالندگي"، و "حفظ و نگهداري" در مقالۀ حاضر مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده است تا باتوجه به روش خاص تحقيق ، از هر طبقه (مربوط به وظايف مديران در جذب و گزينش ؛ آموزش و بالندگي؛ حفظ و نگهداري) عبارات فضاي گفتمان آن ها جمع آوري شده و سپس اين عبارت ها که معرف فضاي گفتمان وظايف و فعاليت هاي مديريت منابع انساني با تأکيد بر سياست هاي بهره وري ميباشد، تعداد مناسب (از عبارات مثبت و منفي) گزينش و انتخاب شود و به عنوان ابزار گردآوري داده ها، در اختيار مشارکت کنندگان تحقيق قرار گيرد.
پيشينۀ نظري که ميتوان به طور خاص براي مديران منابع انساني در وزارت آموزش و پرورش اشاره نمود، مربوط به آيين نامۀ اجرايي يا لايحۀ سال ١٣٨٥ ميباشد که براي ارتقاي سياست هاي بهره وري منابع انساني در وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي کشور ابلاغ شده و به عنوان اقدام اجرايي از سوي آن ها مورد توجه قرار گرفته است .
Discourse of Environmental Justice: A Q Study, A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty, of George Mason University in Partial Fulfillment of The Requirments for the Degree of Doctor of Philosophy Environmental Science and Public Policy, 1-160.