چکیده:
این پژوهش به تبیین رابطه میان مدیریت دانش مشتری و قابلیت¬های انطباق با محیط می¬پردازد. از یک سو با توجه به نقش محوری مشتری در محیط¬های رقابتی که در نظریاتی همچون نظریه دلتا به¬ روشنی بیان شده است و از سوی دیگر باتوجه به تلاش سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار به¬ویژه در محیط¬های پویا و متلاطم که در مفهوم قابلیت¬های انطباق با محیط به¬خوبی متبلور شده است. انتظار می-رود بررسی توامان دو مقوله مدیریت دانش مشتری و قابلیت¬های انطباق با محیط بتواند راهگشای برخی از مسائل موجود در دنیای رقابت باشد. لذا بررسی رابطة مدیریت دانش مشتری و قابلیت¬های انطباق با محیط، محور این پژوهش قرار گرفته است. در این راستا 16 فرضیه مطرح و مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجة آزمون¬ها در سطح اطمینان 95% رابطة مثبت و معنادار پنج فرضیه را تایید کردند که عبارت¬اند از: رابطة "مدیریت دانش مشتری" و مولّفة " شناسایی" در قابلیت¬های انطباق با محیط، رابطة مولّفة "دانش دربارة مشتری" در مدیریت دانش مشتری و "قابلیت¬های انطباق با محیط"، رابطة مولّفة "دانش دربارة مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مولّفة "شناسایی" در قابلیت¬های انطباق با محیط، رابطة مولّفة "دانش دربارة مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مولّفة "تصاحب" در قابلیت¬های انطباق با محیط، رابطة مولّفة "دانش از مشتری"در مدیریت دانش مشتری و مولّفة "شناسایی" در قابلیت¬های انطباق با محیط.
خلاصه ماشینی:
2. میان مؤلفة "دانش درباره مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلفة "تصاحب" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
3. میان مؤلفة "دانش درباره مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلفة "مدیریت تهدیدها و آرایش مجدد" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
6. میان مؤلفة "دانش از مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلفة "مدیریت تهدیدها و آرایش مجدد" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
7. میان مؤلفة "دانش برای مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلفة "شناسایی" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
8. میان مؤلفة "دانش برای مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلفة "تصاحب" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
9. میان مؤلفة "دانش برای مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلفة "مدیریت تهدیدها و آرایش مجدد" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
میان "مدیریت دانش مشتری" و مؤلفة "شناسایی" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
میان "مدیریت دانش مشتری" و مؤلفة "تصاحب" در قابلیت¬های انطباق با محیط رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
میان مؤلفة "دانش برای مشتری" در مدیریت دانش مشتری و "قابلیت¬های انطباق با محیط" رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
میان "مدیریت دانش مشتری" و" قابلیت¬های انطباق با محیط" رابطة مثبت و معنا¬داری وجود دارد.
باتوجه به نرمال توأم نبودن شاخصها از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطة میان مدیریت دانش مشتری و قابلیت¬های انطباق با محیط استفاده شده است.