چکیده:
هر سازمانی گنجینهای عظیم از دانش است و اغلب این سرمایه ارزشمند که میتواند موجب گسترش خلاقیت و نوآوری در سازمان شود، نادیده گرفته میشود. در تحقیق حاضر از تئوری سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال که شامل سه بعد عنصر ساختاری، عنصر شناختی و عنصر رابطهای است استفاده شده است. همچنین در سالهای اخیر مفهوم انجمنهای خبرگی بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای موثر جهت تسهیم دانش با بهرهگیری از تجربیات و دانشهای خبرگان سازمان، توسعه یافته است. در این تحقیق به بررسی نقش ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی بر اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی میپردازیم و همچنین تاثیر عوامل انگیزشی افراد مانند شهرت، نوعدوستی، منافع مشترک و ... را بر اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی مورد بررسی قرار میدهیم. یافتهها بیان میدارد: بالا رفتن سرمایه اجتماعی سازمانی و بیشتر شدن تعاملات اجتماعی میان افراد، برافزایش اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین در بررسی عوامل انگیزشی افراد به این نتیجه میرسیم عوامل سختافزاری و مادی (منافع مشترک و شهرت) نسبت به عوامل نرمافزاری (نوعدوستی)، تاثیر بیشتری بر اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی دارند.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق به بررسی نقش ابعاد سرمایۀ اجتماعی سازمانی بر اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی میپردازیم و همچنین تأثیر عوامل انگیزشی افراد مانند شهرت، نوعدوستی، منافع مشترک و ...
بر اساس جدول همبستگی پیرسون به این نتیجه میرسیم که میان ابعاد مختلف سرمایۀ اجتماعی و میزان اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
رابطۀ همبستگی ساده (پیرسون) میان متغیرهای اشتراک دانش و سرمایۀ اجتماعی نشاندهنده این است که این دو متغیر دارای رابطه مثبت و معناداری هستند.
دادههای حاصل از همبستگی ساده متغیرهای اشتراک دانش و بعد ساختاری سرمایۀ اجتماعی نشان میدهد که رابطۀ مثبت و معناداری میان این دو متغیر وجود دارد و هرچه میزان ارتباطات و تعاملات افراد بیشتر شود میزان اشتراک دانش در شرکت فوق افزایش خواهد یافت.
رگرسیون چند متغیره اعتماد و اشتراک دانش (به تصویر صفحه رجوع شود ) نتایج حاصل از رگرسیون متغیرهای اعتماد و اشتراک دانش، با متغیرهای کنترلی شناخت انجمنهای خبرگی و عضویت در آنها نشاندهنده این است که رابطۀمثبت و معناداری میان این دو متغیر وجود دارد و R2 رابطه حاصل نیز برابر 166/0 است، پس نتیجه میگیریم که بالا رفتن اعتماد برافزایش میزان اشتراک دانش در انجمنهای خبرگی تأثیر مثبت و به سزایی خواهد داشت و با توجه به یافتههای فوق فرضیۀ شماره H4a نیز صحیح بوده و تأئید میشود.
همچنین رگرسیون حاصل از متغیرهای بالا نشان میدهند که میان نوعدوستی و اشتراک دانش باوجود متغیرهای کنترلی مربوط به انجمنهای خبرگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که این رابطۀ بسیار قوی است.