چکیده:
در عصر اطلاعات، ابزارهای کارآمدی مانند سامانههای هوشمندی به وجود آمدند. این سامانهها با تحلیل اطلاعات مورد نیاز مدیران جهت تدوین راهبردها و برنامهها، موفقیت سازمان را تضمین میکنند. اطلاعات حاصل از عوامل محیط درونی در مقایسه با عوامل محیط بیرونی میتوانند نقش چشمگیری در این راستا ایفا کنند. بدین منظور، این پژوهش به مفهومسازی هوشمندی از دیدگاه عوامل درونسازمانی پرداخته و با ارائه مدلی جدید سهم منابع درونی را بهعنوان مولفههای کلیدی هوشمندی آشکار میسازد. برای تحقق این هدف، پرسشنامهای طراحی و در اختیار سازمانهای استفادهکننده از سامانههای هوشمندی کسبوکار قرار گرفت. سپس مدل حاصل از پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون گردید. یافتههای تحقیق نشان می¬دهند که هوشمندی درونسازمانی از طریق هوشمندی فرایندهای سازمانی، هوشمندی منابع سازمانی (هوشمندی منابع مالی، انسانی، فیزیکی) و هوشمندی اطلاعاتی اندازهگیری میشود. سازمانهای نمونه تحقیق نیز هوشمندی متوسطی در زمینه هوشمندی درونی دارند که توجه مدیران به این نوع هوشمندی و ابعاد تشکیلدهنده آن بهخصوص هوشمندی فرایندهای سازمانی میطلبد.
خلاصه ماشینی:
هر یک از این عوامل میتوانند بر سودآوری و موفقیت سازمان در بازار تأثیر بگذارند [12]؛ بنابراین، هوشمندی درونسازمانی به شناسایی، گردآوری و تجزیهوتحلیل اطلاعات مرتبط با منابع درونی سازمان میپردازد و این اطلاعات را برای اتخاذ تصمیمات مناسب در اختیار مدیران سازمان قرار میدهد.
با توجه به پیشینه پژوهش میتوان بیان نمود که محیط درونی سازمان شامل منابع سازمانی (نیروهای انسانی، منابع مالی و منابع فیزیکی) [33]، منابع اطلاعاتی [2]، عملیات کسبوکار، فرایندهای مالی، بازاریابی، فروش و تولید، ساختار و سامانههای سازمانی است که با فعالیت خاص خود، عملکرد سازمان را تحت تأثیر قرار میدهند [21] هوشمندی درونسازمانی فرایندی از نیازسنجی، گردآوری و تجزیهوتحلیل اطلاعات از منابع درونی سازمان است که این اطلاعات تحلیلشده برای اتخاذ تصمیم¬های مناسب در اختیار مدیران سازمان قرار میگیرد.
یافتههای این پژوهش نشان داد که هوشمندی درونسازمانی، فرایندی است که به نیازسنجی، گردآوری، تجزیهوتحلیل اطلاعات مرتبط در زمینه منابع محیط درونی سازمان میپردازد و این اطلاعات تحلیلشده را برای اتخاذ تصمیمات مناسب در اختیار مدیران و کارکنان سازمان قرار میدهد.
Information Management & Computer Security, 13(5), 340-349.
Analysis on the competitive intelligence in business management.
International Journal of Information Management, 22, 143-156.
Retrieved 12 10, 2012, from Global Intelligence Alliance: http://www.
Journal of Competitive Intelligence and Management, 4(1), 112-131.
Journal of Competitive Intelligence and Management, 4(1), 112-131.
The Roles of Internal and External Information in Business Intelligence.
Global Business Intelligence Tools Market 2011-2015.