چکیده:
هدف این مقاله ارائه الگوی صادرات سنگهای تزئینی فرآوری شده ایران به کشورهای همجوار برای بهبود و توسعه صادرات آن است. توجه به الگوی رفتاری تقاضای مصرفکنندگان خارجی میتواند در موفقیت راهبردهای توسعه صادرات هر کشور عرضهکننده کالا، نقش موثری ایفا نماید. از اینرو با بررسی پیشینه علمی حوزه صادرات و تجارت خارجی کشورها، شش عامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه صادرات این کالا شامل: عوامل مدیریتی، راهبردهای بازاریابی، فعالیتهای اجرایی، منابع مالی و انسانی، فرآوری سنگ و عوامل برونسازمانی جهت این تحقیق انتخاب گردید. سپس، دادهها از دو گروه خبرگان صنعت سنگ ایران و تولید و صادرکنندگان، جمعآوریشده و برای جمعآوری و تحلیل دادههای گروه اول از روشهای کیفی (مصاحبههای عمیق) و جهت گروه دوم، از روشهای کمی از طریق طراحی پرسشنامهای مشتمل بر 36 سوال استفاده شد. نتایج نشان دادند که تاثیرعامل فعالیتهای اجرایی (روند انجام صادرات پس از تولید) ازنظر هر دو گروه در رتبه اول قرار دارد. در مرتبه بعدی، خبرگان به عوامل مالی و انسانی تاکید داشتند درحالیکه ازنظر تولید و صادرکنندگان، عامل فرآوری سنگ بهعنوان الویت دوم موثر بر توسعه صادرات سنگهای تزئینی فرآوری شده ایران شناخته میشود.
خلاصه ماشینی:
در مرحله بعدی، جهت چهارچوبی برای مصاحبه، 12 سؤال طرح شد، که این سؤالها نقش عوامل مدیریتی (نگرش، اعتمادسازی، نوآوری، ایجاد مزیت و نظارت) راهبردهای بازاریابی (راهبرد گزینش بازار، آمیخته بازاریابی و بخشبندی بازار) عامل فعالیتهای اجرایی (فرآیند صادرات) منابع مالی و انسانی سازمان و اثر فرآوری سنگ (کیفیت و کمیت) را برافزایش/کاهش میزان صادرات مورد نقد و بررسی قرار داده بودند.
جهت تحلیل دادههای کیفی برم بنای روش تحقیق داده بنیان، سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت و با توجه به فراوانی تعداد پاسخهای خبرگان در خصوص هرکدام از شاخصهای مؤثر بر توسعۀ صادرات سنگهای فرآوری شده ایران، رتبهبندی آنها انجام و جدول 1 تنظیم گردید.
برای بررسی توزیع عوامل مؤثر بر توسعۀ صادرات سنگهای تزئینی کارشده (فرآوری شده) از چولگی و کشیدگی استفاده شد که، نتایج آزمون نرمال بودن متغیرها در جدول زیر آمده است.
آمارههای توصیفی عوامل مؤثر بر توسعۀ صادرات سنگهای تزئینی کارشده عوامل میانگین انحراف معیار حداقل حداکثر فعالیتهای اجرایی 16/4 69/0 33/2 5 عامل فرآوری سنگ 09/4 68/0 83/1 5 عوامل برونسازمانی 83/3 99/0 33/1 5 منابع مالی و انسانی 60/3 87/0 33/1 5 راهبردهای بازاریابی 56/3 79/0 33/1 5 عوامل مدیریتی 50/3 95/0 33/1 5 با توجه به اطلاعات جدول شماره 6، نمودار 1، اولویت تأثیر عوامل مؤثر بر توسعۀ صادرات سنگهای تزئینی کار شده را نشان میدهد.
, Resource determinants of strategy and performance: The case of British exporters, Journal of World Business 47, P: 635–647.