چکیده:
کسب برتری رقابتی در دنیای متغیر و پرتلاطم امروز از مهمترین چالشهای پیش روی مدیران سازمانها است که برای غلبه بر آن نظریهها و دیدگاههای جدیدی مطرح شده است. قابلیتهای پویا یکی از دیدگاههایی است که طی حدود یک دهه اخیر بهعنوان مکمل نظریههای راهبرد در رویکرد منبع محور ارائه شده است. هدف این تحقیق نگاهی به این مفهوم و تاثیر آن بر منابع سازمانی و عملکرد سازمان است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران، معاونین و کارشناسان خبره شرکتهای زیرمجموعه صنایع مخابرات ایران بوده است که برای سنجش متغیرهای تحقیق تعداد 66 پرسشنامه میان جامعه آماری توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با آلفای کرون¬باخ تعیین شد. بهمنظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش کمترین توان دوم جزئی استفاده شده است و جهت و شدت روابط میان سازههای منابع کلیدی و منابع غیرکلیدی، قابلیتهای پویا و عملکرد در این بنگاهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر منابع سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت و همچنین نقش میانجیگری قابلیتهای پویا را نشان داد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر منابع سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مرضیه اسماعیلزاده*، وحید خاشعی** چکیده کسب برتری رقابتی در دنیای متغیر و پرتلاطم امروز از مهمترین چالشهای پیش روی مدیران سازمانها است که برای غلبه بر آن نظریهها و دیدگاههای جدیدی مطرح شده است.
بهمنظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش کمترین توان دوم جزئی استفاده شده است و جهت و شدت روابط میان سازههای منابع کلیدی و منابع غیرکلیدی، قابلیتهای پویا و عملکرد در این بنگاهها مورد بررسی قرار گرفت.
مدیریت راهبردی فرآیندی است بههم پیوسته و یکپارچه که عناصرش در ارتباطی نزدیک و پویا و مستمر قرار دارند؛ اما شاید مهمترین رابطه، رابطه ایست که باید میان تجزیهوتحلیل عوامل داخلی و خارجی برای تنظیم راهبرد وجود داشته باشد؛ بهعبارت دیگر ارزیابی عوامل خارجی، بهویژه تغییرات سیاسی، رقبا و روندهای بازاری محصول، باید مبنای شناخت و بررسی عوامل داخلی راهبردی و شناسایی نقاط قوت و ضعف مؤسسه باشد؛ یعنی تطبیق تواناییها و محدودیتهای خاص مؤسسه با فرصتهای محیطی، عامل اساسی و ضروری در انتخاب و تنظیم راهبرد است؛ بنابراین روشن است که شناسایی علمی منابع و تجزیهوتحلیل تواناییها و محدودیتهای مؤسسه در انتخاب راهبرد بسیار اهمیت دارد و این امکان را فراهم میسازد که مدیران، راهبردهایی را تنظیم و اجرا کنند که بهترین شانس را برای موفقیت و رسیدن به مزیت رقابتی داشته باشد.
مسئله اصلی تحقیق این است که در شرکتهای دانشبنیان به وجود رابطۀ میان منابع سازمانی و قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت توجه نمیشود.
با این توصیف، تحقیق حاضر در پی این است که مشخص کند منابع کلیدی و غیرکلیدی سازمان و قابلیتهای پویا چه تأثیری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان زیرمجموعه صنایع مخابرات ایران دارد.