چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر واسطهای قابلیتهای بازاریابی بر ارتباط بین بازارمداری داخلی و عملکرد شرکتهای دارویی بورس است. این پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان شرکتهای دارویی فعال در بورس کشور میباشد. روش نمونهگیری، غیراحتمالی آسان است. در مجموع، 205 پرسشنامه از بین شرکتها جمعآوری شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازارمداری داخلی و قابلیتهای بازار بر عملکرد سازمانی تاثیر میگذارند. تاثیر بازارمداری داخلی بر عملکرد، بیشتر از تاثیر قابلیتهای بازار است. همچنین، قابلیتهای بازار، در ارتباط بین بازارمداری داخلی و عملکرد سازمانی، نقش واسطهای را ایفا میکنند؛ بنابراین، ابتدا بازارمداری داخلی منجر به قابلیتهای بازار میشود و سپس، قابلیتهای بازار منجر به عملکرد سازمانی میشوند.
خلاصه ماشینی:
راهبرد قابليت هاي بازاريابي، بازارمداري داخلي و عملکرد شرکت هاي دارويي بورس ١جمشيد سالار*، سيد ابوالفضل ابوالفضلي **، مهدي محمدزاده ، *** **** محمد احمدي چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي تأثير واسطه اي قابليت هاي بازاريابي بر ارتباط بين بازارمداري داخلي و عملکرد شرکت هاي دارويي بورس است .
بازارگرايي، عبارت است از يک فرهنگ سازماني که به صورت بسيار کارا و اثربخش باعث خلق ٩٤ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٥ ـ بهار ١٣٩٥ رفتارهايي ميشود که به منظور خلق ارزش هاي بيشتر براي مشتريان و در نتيجه ، ارتقاي عملکرد تجاري سازمان ، لازم و ضروري هستند [٥].
بازارمداري داخلي باعث تسهيل ايجاد و توزيع اطلاعات مرتبط با بازار مانند درک بازار ميشود و کارکنان سازمان ، به خصوص ، کارکنان خط مقدم را تشويق ميکند که خدمات بهتري را به مشتريان ارائه دهند [٣٣]؛ در نتيجه ، اين کارکنان ، اطلاعات زيادي را در مورد نيازها و خواسته هاي کنوني و آتي مشتريان و همچنين ، اطلاعاتي را در مورد رفتار مشتريان جمع آوري ميکنند.
در نتيجه فرضيه چهارم پژوهش بدين صورت تنظيم ميشود: قابليت هاي بازار، يک نقش واسطه اي را در ارتباط بازارمداري داخلي و عملکرد سازماني ايفا ميکنند.
در ادامه نيز، قابليت هاي بازار بر عملکرد سازماني تأثير ميگذارند؛ بنابراين ، قابليت هاي بازار، يک نقش واسطه اي را ١٠٤ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٥ ـ بهار ١٣٩٥ در ارتباط بازارمداري داخلي و عملکرد سازماني ايفا ميکنند [١٧].
Market orientation: the construct, research راهبرد قابليت هاي بازاريابي، بازارمداري داخلي و عملکرد شرکت هاي...