چکیده:
جایگاه محوری منابع انسانی در سازمانها، آن را عاملی راهبردی در اداره سازمان مطرح میکند؛ بنابراین، تدوین، اجرا و ارزیابی راهبردهای منابع انسانی، بهعنوان الگویی از تصمیمات درباره راهبردهای متعلق به منابع انسانی، باهدف مرتبط ساختن آنها باهدفهای راهبردی سازمان مدنظر قرار میگیرد. در این پژوهش، بهمنظور تدوین راهبردهای منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مطالعه اسناد جمع¬آوری شده است. برای تدوین راهبردهای منابع انسانی از الگوی طبیعی، ماتریسهای SWOT، IE، QSPM و روش دلفی استفاده شده است. بر اساس نتایج، موقعیت راهبردی دانشگاه از نظر منابع انسانی، در خانههای محافظهکارانه و تهاجمی قرار دارد. یافتههای پژوهش، مبین این نکته است که دانشگاه با اجرای راهبردهای پیشنهادی میتواند به همافزایی در فعالیتها و هماهنگی بیشتر در سیاستهای منابع انسانی با راهبردهای کلی نائل شود.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، به منظور تدوين راهبردهاي منابع انساني در دانشگاه علوم پزشکي شيراز، داده ها از طريق پرسشنامه ، مصاحبه و مطالعـه اسناد جمع آوري شده است .
براي تدوين راهبردهاي منابع انساني از الگوي طبيعي، ماتريس هاي SWOT،IE ، QSPM و روش دلفي استفاده شده است .
کاربرد الگوي مميزي راهبردي در تدوين راهبردهاي منابع انساني ١٩٩ فقدان نگرش راهبـردي و بلندمـدت بـه مـديريت منـابع انسـاني در سـازمان تـأثيرات منفـي در برنامه ريزي صحيح فرآيندهاي ورودي، نگهداري و خروجي کارکنـان برجـا خواهـد گذاشـت و سـبب کاهش بهره وري ، اثربخشي و تحقق نيافتن مأموريت سازمان خواهد شد [١٢].
اسـتقرار يـک سازمان در خانه ٢، نشان مي دهد که سازمان از نظر محيط داخلي مـوقعيتي عـالي دارد؛ ولـي از نظـر محيط خارجي وضع مناسبي ندارد و راهبرد مناسب آن ، رقابتي ميباشد و سازماني که در خانـه ١ قـرار مي گيرد، هم از نظر محيط داخلي و هم به لحاظ محيط خارجي در وضعيت نامناسبي قرار دارد؛ يعنـي، کاربرد الگوي مميزي راهبردي در تدوين راهبردهاي منابع انساني ٢٠٣ در محيط داخلي ضعف دارد و در محيط خارجي نيز تهديد مي شود و بهتر است از راهبردهـاي تـدافعي استفاده کند [٧،١٠].
٧. تدوين راهبردها با بهره گيري از عوامل داخلي و خارجي مشخص شده (ماتريس SWOT) و کسـب نظرات مديران و کارشناسان منتخب مديريت منابع انساني و انجام اصلاحات لازم ، راهبردهاي نهـايي فهرست شدند.
ماتريس IE و موقعيت راهبردي دانشگاه (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢١٠ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٥ ـ بهار ١٣٩٥ با توجه به مشخص شدن منطقه راهبردي و نوع راهبردهاي داراي اولويت ، به تدوين راهبردهـاي پيشنهادي و ارزيابي آنها پرداخته شد.