چکیده:
پژوهش¬گر تلاش کرده تا در فاز اول، مدل بومی شایستگی های رهبری سازمان شهرداری تهران را طراحی کرده و سپس در فاز دوم روش های توسعه شایستگی های رهبری را ارائه دهد. در فاز اول، پژوهش های نظری در حوزه شایستگی های رهبری را با نتایج مصاحبه 22 نفر صاحب نظر مقایسه کرده و در قالب پنل دلفی 5 مولفه فردی ذهنی، فردی شخصیتی، بین فردی، سازمانی و فراسازمانی به همراه 18 شایستگی و 120 شاخص رفتاری مدل شایستگی های رهبری شهرداری تهران استخراج شد. در فاز دوم، روش های توسعه رهبری به همراه مصاحبه با 7 نفر از متخصصین حوزه توسعه شایستگی ها استخراج شد و در قالب جلسه گروه کانونی با حضور 11 متخصص 5 خوشه روش های توسعهای شامل واگذاری های توسعه ای، برنامه های رسمی، روابط توسعه ای، فرآیندهای بازخورد و فعالیت های خود توسعه ای استحصال شده و در انتهای جلسه پرسشنامه ماتریسی 5 (مولفه های شایستگی های رهبری) در 30 (روش ها و خوشه روش های توسعه شایستگی ها) تهیه شد. نتایج تحلیل آزمون فریدمن حاکی است در مولفه فردی ذهنی خوشه روش های فعالیت های توسعه ای با میانگین 2/2، در مولفه فردی شخصیتی، خوشه روش های فرآیندهای بازخورد با میانگین 1/2، در مولفه بین¬فردی خوشه روش های روابط توسعه ای با میانگین 8/1، در مولفه سازمانی خوشه روش های واگذاری توسعه ای با میانگین 1/2 و در نهایت مولفه فراسازمانی خوشه روش های واگذاریهای توسعه ای با میانگین 1/2 بهترین اولویت ها را کسب کردند.
خلاصه ماشینی:
در فـاز اول ، پـژوهش هـاي نظـري در حـوزه شايستگيهاي رهبري را با نتايج مصاحبه ٢٢ نفر صاحب نظر مقايسه کرده و در قالب پنل دلفي ٥ مولفه فـردي ذهنـي، فردي شخصيتي، بين فردي، سازماني و فراسازماني به همراه ١٨ شايستگي و ١٢٠ شاخص رفتاري مدل شايستگيهـاي رهبري شهرداري تهران استخراج شد.
هدف اين پژوهش ، طراحي الگوي توسعه شايستگيهاي رهبري در شـهرداري تهـران بـه عنـوان سازماني خدماتي با رويکرد راهبردي است ؛ در اين راستا، پژوهشگران تـلاش کردنـد بـا روش شناسـي کيفي و کمي به جمع آوري و تحليل اطلاعات پرداخته و به يک مدل بومي توسعه دست يابند.
اين خوشه ها شـامل : ١) واگـذاريهـاي توسـعه اي، عبـارت است از: واگذاريهاي چالشي و تفويضي که از هر منبعي ارائه ميشود و ممکن است اين منابع شـامل مديران ، فرآيندهاي سازماني، متوليان توسعه اي سازمان و غيره باشد؛ ٢) برنامه هـاي رسـمي، عبـارت طراحي الگوي توسعه شايستگيهاي رهبري در سازمان هاي خدمات شهري ٨٧ است از: برنامه هاي ساختاريافته و تعريف شده سازماني که باعث ارتقاي دانش و آگاهيهـا و همچنـين تجربه هاي متناسب با دانش ها ميشود؛ ٣) روابط توسعه اي، عبارت است از: مهارت ها و قابليـت هـايي که به واسطه تعامل با ديگران در محيط کار يا در محيط زندگي کسب ميشود؛ ٤) فرآيندهاي بازخورد، عبارت است از: دريافت بازخورد و نظرات از افراد به صورت رسمي و غيررسمي و همچنين سيستم ها و فرآيندهاي رسمي سازماني است ؛ ٥) فعاليت هاي خود توسعه اي، عبارت است از: فعاليت هايي کـه فـرد به صورت شخصي بدون توجه به تصميمات سازماني و بيرونـي بـراي خـود تنظـيم کـرده و عمليـاتي ميکند.
Leadership competencies for successful change management: study report: Univerza v Mariboru.