چکیده:
ورود به بازارهای بینالمللی، یکی از تصمیم های راهبردی میباشد که لازم است سازمانها در سطوح کل شرکت و واحد سازمانی راهبردی به آن توجه کنند. یکی از این شیوههای ورود، صادارات است. هدف اصلی پژوهش، بررسی رابطه بین شهرت ناشی از کشور مبدا، ملیگرایی، اعتماد و نگرش مصرفکننده میباشد. جهت حصول به این مهم، شش فرضیه تنظیم و تعداد 400 نفر از خریداران ایرانی، به¬عنوان نمونه، به صورت در دسترس، انتخاب و بررسی شدند. نتایج نشان میدهد که شهرت ناشی از کشور مبدا باعث ایجاد اعتماد در بازار بینالمللی میشود و به صورت مستقیم بر نگرش مصرفکننده تاثیر میگذارد. همچنین، بررسی حاضر بیانگر آن است که ملیگرایی با اعتماد و نگرش مصرفکننده رابطه مستقیم دارد. به علاوه، مصرفکنندگان ایرانی نگرش مثبتی نسبت به لوازم خانگی دارند که برچسب «ساخت کشور کره» بر آنها نصب شده است. بر عکس، نگرش مثبتی نسبت به لوازم خانگی که برچسب «ساخت کشور ایران» بر آنها نصب شده است، ندارند. امید است دستاوردهای این مطالعه بتواند به سازمانها و گروههای ذی نفع کشور کمک کند تا نه تنها اقدام به تولید محصولات ایرانی به صورت رقابتآمیز کنند؛ بلکه، به راههای ورود به بازارهای بینالمللی، از قبیل صادرات، اعطای لیسانس و غیره، به صورتی راهبردی نیز بیندیشند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که شهرت ناشی از کشور مبدأ باعث ایجاد اعتماد در بازار بینالمللی میشود و به صورت مستقیم بر نگرش مصرفکننده تأثیر میگذارد.
همچنین، بررسی حاضر بیانگر آن است که ملیگرایی با اعتماد و نگرش مصرفکننده رابطه مستقیم دارد.
H2: شهرت تولیدکننده ناشی از نام کشور مبدأ تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد دارد.
H5: شهرت تولیدکننده، ناشی از کشور مبدأ، تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش مصرفکننده دارد.
مقادیر محاسبه شده آلفای کرونباخ مولفه ها آلفای کرونباخ کل سوالات پرسشنامه 875/0 ملیگرایی 860/0 شهرت تولیدکننده 841/0 اعتماد مصرفکننده 850/0 نگرش مصرفکننده 849/0 با توجه به این که ضریب آلفای کرونباخ با تعداد 40 آزمودنی برای هر کدام از مولفه ها بزرگ تر از 8/0 میباشد؛ بنابراین، میتوان عنوان کرد پرسشنامه دارای پایایی لازم است.
20/0 20/4 تایید شهرت تولیدکننده ناشی از نام کشور مبدأ تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد دارد.
25/0 14/5 تایید شهرت تولیدکننده ناشی از کشور مبدأ تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش مصرفکننده دارد.
نتایج بررسی فرضیه 2 (شهرت تولیدکننده ناشی از نام کشور مبدأ تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد دارد.
نتایج بررسی فرضیه 3 (اعتماد تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش مصرفکننده دارد.
نتایج بررسی فرضیه 4 (ملیگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش مصرفکننده دارد.
نتایج بررسی فرضیه 5 (شهرت تولیدکننده ناشی از کشور مبدأ تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش مصرفکننده دارد.
The Role of Country-of-Origin, Ethnocentrism and Animosity in Promoting Consumer Trust.
The Effect of Country of Origin and Corporate Reputation on Initial trust, an Experimental Valuation of the Perception of the Polish Consumers.