چکیده:
نظام های آموزشی (آموزش و پرورش و آموزش عالی) به عنوان دو نهاد مهم در کشور، نقش پرورش انسان های ماهر و متخصص را بر عهده دارند. با توجه به اختلاف نظر پژوهشگران در زمینه روش گزینش دانشجو در دانشگاهها و اهمیت تحصیلات عالی در جامعه، پژوهش حاضر در جهت برطرف کردن این شکاف پژوهشی صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه معدل دیپلم و رتبه کنکور درپیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه گیلان بود و افراد مورد مطالعه شامل 3052 دانشجو (1858 دختر و 1194 پسر) بودند. با بررسی پرونده دانشجویان داده های پژوهش استخراج و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد معدل دیپلم و رتبه کنکور پیش بینی کننده های معنی دار پیشرفت تحصیلی در دانشگاه هستند. نتایج پژوهش با در نظر گرفتن دانشکده های محل تحصیل حاکی از الگو های اثر گذاری مختلف معدل دیپلم و رتبه کنکور بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. دلالت های ضمنی این نتایج برای مسئولین و سیاست گزاران آزمون سراسری، جهت پذیرش دانشجو مورد بحث قرار گرفته است.
Countries educational systems (including education and higher education) as the two important institutions in country play the role of, fostering skilled and expert people. Regarding researchers disagree about student selection methods at universities and importance of higher education in community, this research has been conducted to address the research gaps. This research goal was two compare the role of diploma average and entrance exam rank in predicting the students’ academic progress at university of guilan and people in the study were 3035 students (1858 girls and 1194 boys) which had entered to this university. Research data were extracted through examining the students’ background and were analyzed by Software Spss. Achieved results from hierarchical regression analysis showed that diploma average and entrance exam rank are significant predictors of academic progress at university. This research results were achieved by regarding the faculties of education place indicating different effective patterns of diploma average and entrance rank on students academic progress. The implications of this research have been examined by authorities and policymakers of national tests for accepting student.
خلاصه ماشینی:
رابطه معدل ديپلم و رتبه آزمون سراسري ورود به دانشگاه (کنکور) با پيشرفت تحصيلي دانشجويان Relationship between Diploma Average and Entrance Exam (NEE) Rank with Students Academic Progress دکترسيدولي ال موسوي Dr Seyyed Vali-allah Mousavi Department of Psychology, دانشيار گروه روان شناسي دانشگاه گيلان University of Guilan.
هدف پژوهش حاضر مقايسه معدل ديپلم و رتبه کنکور This research goal was two compare the role of diploma average and entrance درپيش بيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه گيلان بود ’exam rank in predicting the studentsacademic progress at university of و افراد مورد مطالعه شامل ٣٠٥٢ دانشجو(١٨٥٨ دختر و Guilan and people in the study were ١١٩٤ پسر) بودند.
لذا پژوهش حاضر در جهت برطرف کردن اين شکاف پژوهشي صورت گرفته و هدف آن مقايسه بين معدل ديپلم و رتبه کنکور در پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان است .
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش ارتباط بين معدل ديپلم و رتبه کنکور سراسري مورد بررسي قرار گرفته تا مشخص شود کدام يک از متغيرهاي پيش بين رتبه آزمون سراسري و عملکرد دوره دبيرستان با پيشرفت تحصيلي دانشگاهي رابطه قويتري دارد.
ديگر اين که آيا ميتوان پيشرفت تحصيلي دانشجويان را بر اساس متغيرهاي پيش بين (عملکرد دوره دبيرستان و رتبه کنکور سراسري) پيش بيني کرد؟ نتيجه پژوهش حاضر در کل نشان ميدهد که بين معدل ديپلم و معدل نهايي دانشگاه رابطه اي مستقيم و همچنين بين رتبه کنکور با معدل نهايي رابطه اي معکوس و معنيدار وجود دارد.
با توجه به نتايج اين پژوهش به نظر ميرسد که هم نمرات دوره دبيرستان و هم رتبه کنکور سراسري در پيش بيني موفقيت تحصيلي دانشجويان موثر است .