چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر کاهش زمان پاسخ به محرک دوم در دوره بی پاسخی روان شناختی بود. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان 14تا18 سال شهر اهواز تعداد 50 دانش آموز با معیار سلامت بینایی و انجام بازی های رایانه ای حداقل سه روز در هفته در طی شش ماه از انجام تحقیق برای گروه آزمایش، به صورت هدفمند انتخاب شدند. از تمامی شرکت کنندگان آزمون تکلیف دوگانه شنیداری-دیداری به عمل آمد. فواصل زمانی بین ارائه دو محرک 50 و 75 (فاصله کم) 200 و 250 هزارم ثانیه (فاصله زیاد) بوده است. (به طورکلی 8 کوشش). نتایج آزمون تحلیل واریانس 2 (گروه) در 4 (پیچیدگی محرک ها) با تکرار سنجش عامل آخر و آزمون تی مستقل با سطح معناداری (05/0>p) نشان داد که در تمامی توالی محرک ها و در هر چهار فاصله زمانی بین گروه آزمایش و کنترل اختلاف معناداری وجود دارد. بازی های رایانه ای به دلیل اینکه مهارت های جهت یابی، بازداری پاسخ، دستوارت چندمرحله ای و حافظه شنیداری و بینایی را آموزش می دهد و نیز از طریق بهبود تجسم فضایی و افزایش مهارت های انتزاعی ذهنی می تواند بر تکلیف دوگانه نیز شنیداری-دیداری با فاصله زمانی کم وزیاد در دوره بی پاسخی روان شناختی تاثیر مثبت داشته باشد.
The aim of this study was to investigate the effect of video games on reducing the response time to the second stimulus in psychological refectory period. For this the whole student population from 14 to 18 years in Ahvaz, 50 students were chosen to purposefully. For this the whole student population from 14 to 18 years in Ahvaz, 50 students were chosen to purposefully. Inclusion criteria Subjects was healthy vision and do video games at least three days a week, during six months of research to experimental group. The dual task test and audio-visual was done of all subjects. The interval between the two stimuli was 50 and 75 (short distance) 200 and 250 ms (long distance) (Generally 8 trial). The results of analysis of variance (2 x 4) and independent t-test showed that all sequences in all four stimulus onset between test and control groups there was a significant difference. Computer games because training orientation skills, response inhibition, multi-step instructions and auditory memory and visual and as well as through improved spatial visualization and increase skills mental abstractions can have a positive impact the dual task auditory-visual in the psychological refectory period