چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه بین ذهن آگاهی و راهبردهای تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. 252 دانشجو (168 مرد و 84 زن) به شیوه نمونه برداری تصادفی طبقه ای از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بایر و همکاران (2006) و مقیاس تنظیم هیجانی گراس و جان (2009) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مولفه ی فرونشانی به عنوان یکی از مولفه های تنظیم هیجانی با ذهن آگاهی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین، بین مولفه ی بازارزیابی شناختی با ذهن آگاهی همبستگی مثبت معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز بیانگر آن است که راهبردهای تنظیم هیجانی قادر به پیش بینی ذهن آگاهی دانشجویان می باشند. در تبیین یافته های این پژوهش، به طور کلی می توان نتیجه گرفت که راهبردهای تنظیم هیجانی، عناصر روان شناختی مهمی در پیش بینی ذهن آگاهی بودند.
The aim of this study was to determine relationship between mindfulness and emotion regulation strategies of Farhanigian University students. 252 students (168 men and 84 women) were selected with stratified random sampling among Farhangian University students of Chaharmahal va Bakhtiari Province. Measurement tools contain Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ) of Baer et. al. (2006) and Emotion Regulation Scale of Gross and John (2009). Analysis of variances, pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analize data. The results showed that there is a significant negative relationship between mindfulness and supression factor as one of emotion regulation factors. But, there is a significant positive relationship between cognitive reappraisal factor and mindfulness. The results of multivariate regression suggest that emotion regulation strategies can predict student's mindfulness. In explaining the findings of this study, in general it can be concluded that emotion regulation strategies are important psychological elements in predicting mindfulness
خلاصه ماشینی:
Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 رابطه بين ذهن آگاهي و راهبردهاي تنظيم هيجاني دانشجويان The relationship between mindfulness and emotion regulation strategies of students شيوا ابراهيمي Shiva Ebrahimi کارشناسي ارشد مشاوره و راهنمايي، گروه مشاوره Masters in guidance and دانشکده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد Conseling, Azad Islamic University, Kermanshah کرمانشاه ، ايران .
In explaining the findings of this نتيجه گرفت که راهبردهاي تنظيم هيجاني ، عناصر study, in general it can be روان شناختي مهمي در پيش بيني ذهن آگاهي concluded that emotion regulation strategies are important بودند.
واژه هاي کليدي : ذهن آگاهي ، راهبردهاي تنظيم Keywords: mindfulness, emotion regulation strategies, suppression, هيجاني ، فرونشاني ، بازارزيابي شناختي cognitive reappraisal مقدمه ذهن آگاهي احساس بدون قضاوت و متعادلي از آگاهي است که به واضح ديدن و پذيرش هيجانات و پديده هاي فيزيکي ، همان طور که اتفاق مي افتند، کمک مي کند ) براون و رايان ، ٢٠٠٣).
يافته هاي پژوهش ، صالحي ، باغبان ، بهرامي و احمدي (١٣٩٠)، در مطالعه اي با موضوع ، رابطه بين راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان و مشکلات هيجاني باتوجه به عوامل فردي و خانوادگي ، بيانگر اين بود که ، دو راهبرد تنظيم هيجان ، از جمله مصيبت بار تلقي کردن و نشخوار فکري ، مي توانند پيش بيني کننده مشکلات هيجاني باشند.
در اين پژوهش فرضيه هاي زير آزمون شدند: ١- رابطه معناداري بين ذهن آگاهي و مؤلفه هاي آن با راهبردهاي تنظيم هيجاني دانشجويان دانشگاه فرهنگيان وجود دارد.