چکیده:
مقدمه: اختلال شخصیت مرزی با مشکلات بین فردی، مثل روابط زیاد، ناپایدار و ترس از رها شدن همراه است. فرض بر این است که نقایص شناخت اجتماعی این مشکلات را تبیین می کند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسه نظریه ذهن در دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و همتایان عادی انجام گرفت.
روش: تعداد 20 دانشجو با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 20 دانشجوی عادی با استفاده از سیاهه اختلال شخصیت مرزی لیشنرنیگ (1999) از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انتخاب شدند، و سپس شرکت کنندگان با استفاده از آزمون ذهن خوانی از طریق تصاویر چشم بارن کوهن و همکاران (2001) در نظریه ذهن مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و دانشجویان عادی در آزمون ذهن خوانی از طریق تصاویر چشم وجود دارد (0001/0 >p).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در نظریه ذهن نشان می دهند.
Introduction
Borderline Personality Disorder (BPD) is associated with interpersonal problems, such as intense, unstable relationships and fears of abandonment. It has been hypothesized that deficits in social cognitive capacities explain these difficulties. In this regard this study aimed to compare ToM in university students with borderline personality disorder traits and normal counterparts.
Methods
20 university student with Borderline personality traits and 20 normal university students were chosen from Azarbayjan Shahid Madani Unversity by borderline personality inventory (Leichsenring, 1999), and then participants were evaluated in theory of mind with Reading the Mind (Baron-Cohen et al., 2001) in the Eyes Test. Data were analyzed using independent t- test.
Results
The results showed that there are significant difference between university students with borderline personality traits and normal university students in Reading the Mind in the Eyes Test (p
Conclusion
The results of this study indicated that university students with borderline personality traits exhibited deficits in theory of mind.
خلاصه ماشینی:
همچنين فرتوک ٨ و همکاران (٢٠٠٩) تعداد ٣٠ نفر با تشخيص اختلال شخصيت مرزي را با ٢٥ نفر افراد سالم در آزمون ذهن خواني از روي چشم مقايسه کردند و 1 Marton, Abramoff & Rosenzweig 2 Gallagher, Frith 3 Kohler, Hoffman, Eastman, Healey 4 Samamé, Martino, Strejilevich 5 Herpertz, Bertsch 6 Roepke, Vater, Preißler, Heekeren 7 Fonagy, Target, Gergely, Allen 8 Fertuck Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 دريافتند که گروه اختلال شخصيت مرزي در نظريه ذهن به طور معنيداري بهتر از گروه سالم عمل کردند.
از طرف ديگر با توجه به نتايج تصويربرداريهاي عصبي و نقش ناحيه شکمي-مياني پيش پيشاني هم در اختلال شخصيت مرزي و هم در نقص نظريه ذهن در افراد با آسيب مغزي، ضروري به نظر ميرسد تا افراد با اختلال شخصيت مرزي ازلحاظ نظريه ذهن موردبررسي قرار گيرند، و چون در ايران تاکنون هيچگونه پژوهشي در مورد شناخت اجتماعي و نظريه ذهن بر روي افراد با اختلال شخصيت مرزي صورت نگرفته است و همچنين شيوع اين اختلال در بين دانشجويان ميتواند بر روي روابط بين فردي و تحصيلي و آينده شغلي 1 Frontal lobe 2 Davison, Neal, & Kring 3 Ventromedial 4 PET 5 New, Goodman, Triebwasser & Siever 6 Shamay-Tsoory, Tomer, Berger, Goldsher Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 آنها تأثيرگذار باشد.