چکیده:
در تبیین آسیب شناسی روانی باید به طور هم زمان دو سوال را در نظر داشت: «تا چه حد بدکارکردی های روان شناختی تاثیرات کلی تحول در دوران کودکی و نوجوانی را منعکس می کند؟ و تا چه اندازه آن ها بازنمایی کننده عوامل اجتماعی-محیطی هستند؟». درعین حال در بررسی عوامل اجتماعی-محیطی کدام محیط کودک را باید مدنظر قرار داد، خانواده، میان سیستم و گروه های اجتماعی یا کلان سیستم و فرهنگ را؟ در این مقاله مروری سعی شده است تا با بازبینی ادبیات موجود پاسخ های مناسب به این پرسش ها فراهم آورده شود. در نهایت، تبیینی تحولی از آسیب شناسی روانی با توجه به نقش خانواده و فرهنگ از منظر نظریه سیستم های باز ارائه شده است.
Two questions should be considered simultaneously to explain psychopathology: to what extent do psychological dysfunctions reflect the overall effects of development in childhood and adolescence? And to what extent do they reflect the socio-environmental factors? Furthermore, which childs environment should be considered when examining the socio-environmental factors, family, mesosystem and social groups, or macrosystem and culture? In this review article, it has been tried to provide appropriate answers to these questions by reviewing existing literature. Finally, developmental explanation of psychopathology has been presented with regard to the roles of family and culture from the perspective open system theory.
خلاصه ماشینی:
Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 تبيين تحولي آسيب شناسي رواني با درنظرداشت نقش خانواده و فرهنگ The developmental explanation of psychopathology with regard to the roles of Family and Culture دکترفريبا زراني Dr Fariba Zarani Assistant Professor, Education and استاديار دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي Psychology Department, Shahid دانشگاه شهيد بهشتي Beheshti University ساناز حلمي Sanaz Helmi PhD Student, Education and دانشجو دکتراي روانشناسي، دانشکده روان شناسي Psychology Department, Shahid دانشگاه شهيد بهشتي Beheshti University (نويسنده مسئول ) صديقه ميرزايي Sedigheh Mirzaei* دانشجو دکتراي روانشناسي، دانشکده روان شناسي PhD Student, Education and Psychology Department, Shahid دانشگاه شهيد بهشتي Beheshti University چکيده Abstract Two questions should be considered در تبيين آسيب شناسي رواني بايد به طور هم زمان explain to simultaneously psychopathology: “to what extent دو سؤال را در نظر داشت : »تا چه حد do psychological dysfunctions بدکارکرديهاي روان شناختي تأثيرات کلي تحول reflect the overall effects of development in childhood and در دوران کودکي و نوجواني را منعکس ميکند؟ adolescence?
درحاليکه ديدگاه هاي سنتي، ناسازگاري و اختلال را به شکل ذاتي در درون فرد مفهوم سازي ميکردند، چارچوب آسيب شناسي 1 Mark Cummings, Davies, & Campbell 2 Sroufe & Rutter 3 Lewis & Rudolph 4 Cicchetti & Rogosch 5 Handbook of Developmental Psychopathology 6 Lewis & Miller 7 Maladaptation Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 رواني تحولي آن ها را درون رابطه اي پويا ميان فرد و بسترهاي دروني و بيروني جاي داد (سامراف ١، ٢٠٠٠).