چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش هدف های پیشرفت و معنای تحصیلی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شوش در سال 1395 بودند که از میان آنها 350 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با کمک پرسشنامه های تجدیدنظرشده هدف های پیشرفت (الیوت و موریاما، 2008)، معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و موفقیت تحصیلی (صالحی، 1392) جمع آوری و با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافته ها نشان داد هدف گرایش به تبحر (451/0=r)، هدف گرایش به عملکرد (290/0=r) و معنای تحصیلی (364/0=r) با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه مثبت و معنادار داشتند، اما هدف اجتناب از تبحر (118/0=r) و هدف اجتناب از عملکرد (097/0=r) با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه معناداری نداشتند. همچنین متغیرهای هدف های پیشرفت و معنای تحصیلی به طورمعناداری توانستند 7/52 درصد از تغییرات موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش بینی کنند که در این پیش بینی سهم هدف گرایش به تبحر بیش از سایر متغیرها بود (05/0>p). نتایج حاکی از اهمیت هدف های پیشرفت و معنای تحصیلی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر می باشد. بنابراین برای افزایش موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر می توان هدف گرایش به تبحر، معنای تحصیلی و هدف گرایش به عملکرد آنان را افزایش داد.
This research aimed to investigate the role of achievement goals and adademic meaning in predicting academic success of girl students. Prdsent study was a descriptive-analytical from type of correlational. Research Population Were included all high school girl students of Shosh county in 2016 academic Years, that from them 350 people were sdlectdd by multistep cluster sanpling method. Data collected by the questionn aires of achievement goals revised (Elliot & Murayama, 2008), acaeemicmeaning (Henderson_ King & (Smith, 2006) and academic success (Salehi,2013) and analyzed by Pearson corr elation and multiple regression with inter model methods- The findings showed mastery-approach goal (r=0/451),performance-approach goal(r=0/290) and academic meaning (r=0/364) had a poseteve and significant relationship with academic success of girl students, but mastery-avoidance goal (r=0/118) and performance-avoidance goal (r=0/067) hadn t asignificant relationsgip with academic success of girl students. Also, the variables of achievement goals and academic aeaning significantly cougd predict aeaning signiticanthy xougd predict 52/7 percent of variance of girl students that in this prediction thd share of academic success of girl students that in tis prediction the share of mastery-approach goal wad higher than other variables (p<0/05). The results indicatefd the importance of achievement goals and academic meaning of girl students. Theretore, to increase the academic success of girl students can increase their anstery-approach goal, acedemic meaning and performance-approach goal.