چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیر های عملکرد خانواده، در پیش بینی میزان خود نظم دهی تحصیلی و خود بازداری در میان دانش آموزان دبیرستانی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از از نوع همبستگی بود. به همین منظور، 200 دانش آموز دبیرستانی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری اطلااعات، پرسشنامه های عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب(1983)، خودنظم دهی تحصیلی کانل و ریان(1987) و خود بازداری وینبرگر و شوارتز (1990) بود. برای تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
نتایج به دست آمده بیانگر همبستگی مثبت و معنادار بین عملکرد خانواده در همه ابعاد(حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخ دهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با خود نظم دهی تحصیلی آنان بود. نتیج رگرسیون نشان داد که از بین متغیر های پیش بین، متغیرهای ایفای نقش و حل مساله توانسته اند خودنظم دهی را در دانش آموزان پیش بینی کنند. همچنین نتایج به دست آمده بیانگر همبستگی معنی داری بین عملکرد خانواده در همه ابعاد(حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخ دهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با خود بازداری آنان نبود.
The present study has been done to determine the relationship and contribution of family functioning variables variables (problem solving, role performance, emotional responsiveness and overall performance) in the prediction of Academic self-regulation and Inhibition among high school students. For this purpose, 200 high school students were selected with multi-stage sampling method and studied. Methods the present study was descriptive and correlational. The data collected through questionnaire Family Epstein, Baldwin and Bishop (1983), self-regulation of academic and Ryan Connell (1987) and inhibition Weinberger and Schwartz (1990).Pearson correlation and regression analysis were used to analyze the data.
The results indicate that: there are significant positive correlation there are between family functioning in dimensions (problem solving, role performance, emotional responsiveness, and overall performance) and the amount Academic self-regulation of students. From among the predictive variables studied, variables of role performance and problem solving have been able to predict the Academic self-regulation of student. However there are no significant positive correlation there are between family functioning in dimensions (problem solving, role performance, emotional responsiveness, and overall performance) and the amount Inhibition among high school students.