چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری جسمانی،
کلامی و رابطهای در دانشآموزان کمتوان ذهنی پسر ٧ تا ١٢ سال شهرستان میناب بود. پژوهش حاضر از
نوع شبه آزمایشی می باشد و از طرحهای تک موردی یا آزمایش سریهای زمانی استفاده شده است. در
این پژوهش از طرحABA که یکی از طرح های تک موردی است، استفاده شده است. جامعه شامل
کلیه ی دانش آموزان کم توان ذهنی پسر ٧ تا ١٢ سال که در سال تحصیلی 97-96 در دبستان استثنایی
استقلال شهرستان میناب مشغول به تحصیل میباشند و طبق مشاهدات معلمان، مدیر، معاون و مشاور مدرسه
دارای رفتارهای پرخاشگرانه هستند، است. گروه نمونه شامل ٨ نفر از دانشآموزان که دارای ملاک های
پرخاشگری بر اساس معیارهای تعیین شده هستند، میباشد و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات ابتدا از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، جدول، نمودار مربوط به پیش آزمون
t ,وابسته استفاده شد. یافته ها نشان داد که بازی درمانی شناختی- رفتاری باعث کاهش معناداری در هر سه سطح پرخاشگری جسمانی، کلامی و رابطهای میشود و بازی درمانی شناختی- رفتاری با بالا بردن خزانه ی رفتارهای مناسب و بهبود مهارت های شناختی و حل مساله در دانش آموزان کم توان ذهنی پسر باعث کاهش معناداری در رفتارهای پرخاش گرانه می شود.
خلاصه ماشینی:
(٧٠١٨-٢٤٧٦) ISSN بررسي تأثير بازي درماني شناختي-رفتاري بر کاهش پرخاشگري جسماني، کلامي و رابطه اي دانش آموزان کم توان ذهني پسر ٧ تا ١٢ سال شهرستان ميناب نگار ضيايي ميناب کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه هرمزگان .
com چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير بازي درماني شناختي- رفتاري بر کاهش پرخاشگري جسماني، کلامي و رابطه اي در دانش آموزان کم توان ذهني پسر ٧ تا ١٢ سال شهرستان ميناب بود.
نتايج پژوهش قادري، اصغري مقدم و شعيري (١٣٨٥)، که به منظور بررسي کارآيي بازي درماني شناختي-رفتاري بر روي پرخاشگري و کودکان مبتلا به اختلال سلوک در تهران انجام شد، نشان داد که تفاوت معني داري بين دو گروه در تفاضل نمرات پيش آزمون - پس آزمون پرخاشگري به نفع گروه آزمايش وجود دارد.
٣. يافته ها فرضيه ي پژوهش حاضر اين بود که بازي درماني شناختي- رفتاري باعث کاهش پرخاشگري در کودکان کم توان ذهني پسر ٧ تا ١٢ سال مي شود.
همچنين پژوهش آذرنيوشان ، به پژوه و غباري ناب (١٣٩١)، با نتايج پژوهش حاضر همسو است ، يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بازي درماني شناختي- رفتاري باعث کاهش مشکلات رفتاري دانش آموزان کم توان ذهني ميشود.
در تبيين يافته هاي پژوهشي ميتوان گفت که نتايج به دست آمده از اين پژوهش با توجه به پژوهش هاي انجام شده ي قبلي نشان ميدهد که بازي درماني شناختي- رفتاري باعث کاهش مشکلات رفتاري کودکان به خصوص پرخاشگري که در اين پژوهش هدف بررسي بوده است ، ميشود و پرخاشگري را در هر سه سطح جسماني، کلامي و رابطه اي به طور معناداري کاهش ميدهد.
Conduct disorder:Journal of cognitive behavior play therapy, vol.