چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مدیران ارشد در توسعه مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. برای دستیابی به اهداف تحقیق نمونه آماری از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه که 831 نفر می باشد تعداد 135 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که توسط خبرگان روایی آن تائید شد استفاده گردید. 21 سوال این پرسشنامه به بررسی مولفه های مدیریت دانش (حفظ، کسب، کاربرد و انتقال) می پردازد و 19 سوال دیگر تاثیر مدیر ارشد دانش بر این مولفه ها را برآورد می کند. داده های پژوهش از طریق معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده رابطه قوی و معنادار مبنی بر تاثیر مدیر ارشد دانش بر مولفه های مدیریت دانش است. با توجه به نتایج در بررسی جایگاه مدیران ارشد دانش، در توسعه مدیریت دانش، بیشترین نقش در بین عوامل مورد بررسی بر روی کاربرد دانش می باشد و سپس کسب دانش، انتقال دانش و حفظ و نگهداری دانش تحت تاثیر مدیران ارشد دانش، در توسعه مدیریت دانش می باشند.
خلاصه ماشینی:
بنابراين به منظور همگامي با استانداردهاي جهاني درزمينه ي ايجاد ارزش از طريق دانش ، تبديل اطلاعات به دانش و ضرورت گسترش فرهنگ تبادل دانش همچنين ضرورت ايجاد زيرساخت انساني و فرهنگي به منظور گفتگوي سازنده اعضا و تبديل دانش ضمني آن ها به دانش صريح و اشتراک گذاري آن در بين اعضا، دانشگاه ها موظف اند ابتدا بستر لازم براي اجراي فرايندهاي مديريت دانش و به تبع آن شرايط و حمايت هاي لازم براي حضور مديران ارشد دانش را فراهم سازند ضمن اينکه با توجه به اطلاعات مختصري که درزمينه ي شرح شغل مديران ارشد دانش وجود دارد بررسي همه جانبه اين سطح مديريت بايد در دستور کار اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها قرار بگيرد.
بر اين اساس فرضيه هاي پژوهش عبارت است از: • نقش مدير ارشد دانش در کسب دانش موثر مي باشد.
٤- بحث و نتيجه گيري در عصر اطلاعات چابکي، انعطاف پذيري ، سرعت عمل ، بروز بودن و ارزش آفريني از دانش دغدغه تمامي سازمان ها ميباشد بخصوص در دانشگاه ها اين موضوع از اهميت بسزايي برخوردار است زيرا مسئوليت تربيت نيروي انساني و آماده سازي آنان براي بازار کار را بر عهده دارند بلوغ سازماني و آمادگي کارکنان نيز از مهم ترين فاکتورهاي توسعه و رشد مديريت دانش و به تبع آن مدير ارشد دانش مي باشد.
VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems.
Yang L R, Huang C F, Hsu T J.
Journal of Information & Knowledge Management.
Journal of Knowledge Management.
DeTienne K B, Dyer G, Hoopes C, Harris S.