چکیده:
پژوهش پیش رو به منظور تحلیل نمره های خام پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال 1394 با هدف ارزشابی کمی این آزمون انجام پذیرفت. هدف غایی این پژوهش، شناسایی کاستی های احتمالی این آزمون و پیشنهاد راه کارهایی جهت افزایش دقت و کاهش خطای اندازه گیری است. در این پژوهش، جامعه آماری و همچنین نمونه آماری شامل تمامی داوطلبان پذیرفته شده آزمون سراسری سال 1394، که در پنج گروه آزمایشی و از طریق شرکت در آزمون، پذیرش و به دانشگاه معرفی شده اند و حجم آن برابر با 278686 نفر می باشد. نتایج و یافته های این پژوهش نشان می دهد، میانگین نمرات پذیرفته شدگان در آزمون عمومی برابر با 24/50 درصد، متوسط دشواری سوال ها حدود 25% و متوسط واریانس سوال ها مساوی با 18/ 0 است. در آزمون اختصاصی نیز، میانگین نمرات این افراد برابر با 14/35 درصد، متوسط دشواری سوال ها حدود 14/ 0 و متوسط واریانس سوالات مساوی با 12/ 0 است. به بیان دیگر، پذیرفته شدگان آزمون سراسری از هر 4 سال عمومی به یک سوال و از هر 7 سوال اختصاصی به یک سوال پاسخ درست داده اند. در این میان، تحلیل ها اشاره دارد که این مقادیر برای آزمون ورودی دانشگاه که یک آزمون کشوری هنجاری با نرخ پذیرش 30 درصد محسوب می شود، دارای یک درجه استاندارد اطمینان بخش، به این منظور که گفته شود «آزمون حداکثر قدرت تشخیص در تمام سطوح عملکرد آزمودنی ها را دارا می باشد»، نیست. همچنین تحلیل داده ها نشان داد که میانگین برخی خرده آزمون ها از قبیل میانگین درس ریاضی در گروه آزمایشی علوم انسانی با مقدار حدود 2 درصد، بسیار پایین و نزدیک به صفر است. در این خرده آژمون ها، آزمودنی های بسیار قوی تا آزمودنی های بسیار ضعیف، نمرده ای کم و بیش یکسان کسب کرده اند. لذا، نمرات این دروس، واریانس معناداری در نمره کل آزمون داوطلبان ایجاد نمی کند. بنابراین، انتظام می رود با اصلاح ساختار آزمون و بهبود پارامترهای فنی و روان سنجی سوالات، بتوان رتبه بندی داوطلبان را به نفع افراد شایسته تر تغییر داد.