چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجاد شکاف میان بین سه برنامه درسی قصدشده، اجرا شده و کسب شده در دوره اول متوسطه صورت گرفته است و از نوع توصیفی میدانی و مطالعه اسنادی است. نمونه آماری دو گروه 30 و 50 نفری از برنامه ریزاندرسی و افراد صاحبنظر و ده گزارش ارزشیابی از برنامههای درسی دوره اول متوسطه بوده که در پنج سال اخیر به اجرا درآمده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطیاستفاده شده است. یافتهها نشان داده که به منظور کاهش شکاف میان سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، ضروری است راهکارهای زیر از سوی برنامه ریزاندرسی به کار گرفته شوند: در بعد برنامه درسی قصد شده، متناسبسازی برنامههای درسی با رشد سنی و عقلانی دانشآموزان، تبیین جنبههای کاربردی محتوا، توجه به باورهای اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی و ارزشهای حاکم بر جامعه و پرهیز از مفاهیم بسیار انتزاعی و بسیار دشوار میتواند کارساز باشد. در بعد برنامه درسی اجرا شده، گسترش دورههای ضمنخدمت (حضوری و مجازی) و ارتقای کیفیت آنها و اختصاص دادن زمان کافی برای تبیین برنامه جدید و توجه به تربیت معلمان واجد صلاحیت در دروسی که نیاز به معلم متخصص دارند، در اولویت قرار گیرد. در بعد برنامه درسی کسبشده، آشنا کردن معلمان با شیوهها و اصول ارزشیابی در طراحی سوالات مفهومی و استاندارد با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان میتواند در یادگیری موضوعات درسی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
Stears جمالي فر وهمکاران (١٣٩٥) در پژوهشي تحت عنوان "بررسي همخواني برنامه درسي قصد شده درس تفکر و سبک زندگي پايه هشتم دوره اول متوسطه با برنامه درسي اجراشده و کسب شده " بر راهکارهايي مانند توجه به نيازهاي فردي و اجتماعي در تدوين اهداف ، متناسب سازي محتوا با رشد سني فراگير، درهم تنيدگي دو بخش تفکر و سبک زندگي، آموزش معلمان ، نظارت بر استفاده درست از زمان ، گسترش کمي و کيفي دوره هاي ضمن خدمت براي معلمان ، توليد مواد آموزشي پشتيبان براي معلمان و دانش آموزان مانند کتاب راهنماي معلم و نرم افزارهاي الکترونيکي و نظارت بر اجراي برنامه در مدارس تاکيد دارند.
جدول ٣: نتايج نظر سنجي دربارة راهکارهاي پيشنهادي پژوهشگران در زمينۀ بهبود کيفيت برنامه هاي درسي اجرا شده و ميزان اعتبار آنها از نظر برنامه ريزان درسي و افراد صاحب نظر(دوره اول متوسطه ) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به داده هاي جدول شماره ٣، از نظر برنامه ريزان درسي و افراد صاحب نظر راهکار شماره ٥ (گسترش دوره هاي ضمن خدمت به شيوه هاي حضوري و مجازي و ارتقاي کيفيت دوره هاي ضمن خدمت و اختصاص دادن زمان کافي براي تبيين برنامه جديد و کسب مهارت در اجراي برنامه ) با ميانگين ٤/١٨ در اولويت اول ، راهکار شماره ٦ (برگزاري دوره هاي ضمن خدمت براي معلمان تازه کار و غير مرتبط ) با ميانگين ٤/١٤ در اولويت دوم و راهکارهاي شماره ٧ (برنامه ريزي در جهت افزايش سطح مهارتهاي علمي و حرفه اي مدرسان استاني و انتخاب مدرسان داراي صلاحيت از سوي استانها و مناطق آموزشي) با ميانگين ٤/٠٦ و شماره ١٤ (تربيت معلمان واجد صلاحيت در دروسي که نياز به معلم متخصص دارند از طريق دانشگاه فرهنگيان ) با ميانگين ٣/٩٨ در اولويت سوم قرار دارند.