چکیده:
در عصر پرشتاب امروزی، وجود سیستم مدیریت با کفایت و کارا برای هدایت عملیات شرکت و باقی ماندن در عرصه رقابت، ضروری است. بدیهی است هر چه توانایی مدیریت در کنترل واحد تجاری بیشتر باشد، فرآیند راهبری آن بهتر صورت گرفته و در نهایت، شرکت توانایی لازم برای باقی ماندن در صحنه رقابت را خواهد داشت. هدف مقاله حاضر، بررسی تاثیر توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول میباشد. در این راستا، توانایی مدیریت به صورت تمرکز توان مدیر برای بالا بردن میزان کارایی منابع شرکت تعریف شده است. برای محاسبه رقابت نیز از شاخصهای لرنر، لرنر تعدیل شده و هرفیندال – هیرشمن استفاده شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که به روش تلفیق کل دادهها و رگرسیون حداقل مربعات معمولی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش بیانگر تایید فرضیهها بوده و نشان میدهد که توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد.
In today's surging era, efficient and effective management system to guide the company's operations and remain competitive is essential. Obviously, the management ability to the entity's control, the more effective governance and, ultimately, the company will have the ability to stay in the competition. This study examined the effectiveness of management's ability to compete in the product market. In this regard, managing director for focusing power to enhance the efficiency of the resource is defined. To calculate competition indices Lerner, Lerner adjusted and the Herfindahl – Hirschman are used. The population included 87 companies listed in Tehran Stock Exchange, which is a combination of methods and data were analyzed by ordinary least squares regression. The results of this study confirmed the hypothesis and showed that the ability to manage a positive and significant effect on competition in the product market
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٠/ زمستان ١٣٩٧ فرضيه فرعي اول : توانايي مديريت بر شاخص لرنر تأثير مثبت و معناداري دارد.
از طرف ديگر مشاهده مي شود که تمامي متغيرهاي کنترلي ، بر روي تأثير توانايي مديريت بر شاخص لرنر، تأثيري مثبت و معني دار پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٠/ زمستان ١٣٩٧ داشته اند، زيرا در وهله علامت آماره هاي t آن ها مثبت بوده و ثانيا احتمال آماره هاي t آن ها کمتر از سطح خطاي ٥% مي باشد.
همچنين مشاهده مي شود که تمامي متغيرهاي کنترلي ، بر پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٠/ زمستان ١٣٩٧ روي تأثير توانايي مديريت بر شاخص هرفيندال - هيرشمن ، تأثيري مثبت و معني دار داشته اند، زيرا در وهله علامت آماره هاي t آن ها مثبت بوده و ثانيا احتمال آماره هاي t آن ها کمتر از سطح خطاي ٥% مي باشد.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٠/ زمستان ١٣٩٧ فهرست منابع ١) ابراهيمي ، محمدحسين ، (١٣٩٠)، "بررسي رابطه بين رقابتي بودن بازار محصول و ساختار سرمايه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد باهنر کرمان .
013 يادداشت ها 1 Management Ability 2 Hendriksen &Van Breda 3 Andreou et al 4 Competition Policies 5 Marshall 6 Global Trade 7 Grinberg & Barrone 8 Intellectual Ability 9 Physical Ability 10 Competition in Product Market 11 Selarka 12 Chou et al 13 Guney et al 14 Demerjian et al 15 Peress 16 Booth 17 Sharma 18 Chen et al پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٠/ زمستان ١٣٩٧