چکیده:
زمینه و هدف :رشد اجتماعی مهمترین جنبه وجود هر شخص است. چرا که فرض بر این است که کودکان بدون رشد
اجتماعی و داشتن مهارت های لازم قادر نیستند در تعامل اجتماعی با سایرین وظایف خود را انجام دهند. هدف
پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی بر اساس رویکرد شناختی و رفتاری بر رشد اجتماعی کودکان دارای
مشکلات عاطفی بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی» پیش آزمون-پس آزمون» با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر را کودکان
۵ و ۶ ساله دارای مشکلات عاطفی شمال تهران و مراجعه کننده به مرکز پایش کودک خانواده ایرانی تشکیل دادند.
روش نمونه گیری مبتنی بر هدف (هدفمند) بود. به این صورت که از بین کودکان مراجعه کننده به مرکز پایش
کودک خانواده ایرانی که دارای مشکلات عاطفی بودند و با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی وایلند و آزمون بینایی-
حرکتی بندرگشتالت. ۴۰ کودک که دارای نشانههای رشد اجتماعی ضعیف بودند انتخاب و سپس به شیوه تصادفی
شناختی رفتاری قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. پس از پایان مداخله از هر دو گروه
آزمایش و گواه» پس آزمون انجام گرفت.
یافتهها: از آنجایی که مفروضه یکسانی واریانس ها و همگنی شیب خط رگرسیون رعایت نشده بودندء داده ها به جای
تحلبل کوارباس با استفاده|از آزمون (مقایسه میانکین های هو گروه سستقل؛ مورد تجزیه و تحلبل آقوار
گرفت که نایج نشان داد به طور کلی بازی درمانی شناختی رفتاری در افزایش رشد اجتماعی در کودکان تاثیر
معنادار داشته است.
نتیجهگیری: بازی درمانی شناختی رفتاری میتواند با مشارکت کودکان در فعالیت های گروهی و بازی با همسالان
موجب رشد اجتماعی آن ها شود.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي بازي درماني بر اساس رويکرد شناختي- رفتاري بر رشد اجتماعي کودکان ٥ و ٦ سال داراي مشکلات عاطفي نيلوفر رجبيان کارشناس ارشد روانشناسي عمومي از دانشگاه پيام نور نوشهر چکيده زمينه و هدف :رشد اجتماعي مهمترين جنبه وجود هر شخص است .
يافته ها: از آنجايي که مفروضه يکساني واريانس ها و همگني شيب خط رگرسيون رعايت نشده بودند، داده ها به جاي تحليل کواريانس با استفاده از آزمون t استيودنت (مقايسه ميانگين هاي دوگروه مستقل ) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت که نايج نشان داد به طور کلي بازي درماني شناختي رفتاري در افزايش رشد اجتماعي در کودکان تاثير معنادار داشته است .
Cognitive therapy play behavioral 45 مزاياي بازي درماني شناختي– رفتاري نسبت به ديگر اشکال بازي درماني، اين است که اهداف و روش هاي درماني کاملا اختصاصي يافته دارد.
« آيا بازي درماني بر اساس رويکرد شناختي - رفتاري بر رشد اجتماعي کودکان ٥ و ٦ سال داراي مشکلات عاطفي ي مؤثر است ؟» روش : الف ) طرح پژوهش و شرکت کنندگان : پژوهش حاضر يک طرح نيمه آزمايشي ، پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود.
نتايج نشان داد که که بين گروه آزمايش که تحت بازي درماني شناختي-رفتاري بوده اند و گروه کنترل که تحت هيچ نوع درماني قرار نگرفتند بر رشد اجتماعي کودکان ٥-٦ سال داراي مشکلات عاطفي تفاوت معنادار وجود دارد.
همچنين مي توان گفت که از آنجا که بازي درماني شناختي –رفتاري برمشارکت کودک در درمان تأکيد دارد کودکان در گروه آزمايش توانستند با کنترل خود و ديگران ، تسلط و پذيرش مسئوليت در تبادل تغيير رفتار و اکتساب مهارت هاي اجتماعي رشد چشم گيري پيدا کنند.