چکیده:
هدف: بررسی تاثیر آموزش شش هفته (۱۲جلسه)، طرح ملی طناورز(طناب زنی)، بر توانایی ادراکی-حرکتی تعادل ایستاء دانش آموزان پسر چهارم ابتدایی شهرستان پیرانشهر می باشد.
روش: این پژوهش، از نوع آزمایش-میدانی بود که درآن دانش آموزان دو کلاس از دو مدرسه متفاوت به طور نمونه گیری خوشه ای مرحله اول، یکی درگروه آزمایش(۶۱نفری)، و دیگری در گروه کنترل(۶۴)، انتخاب شدند. برای اندازه گیری تعادل ایستاء از آزمون لک لک استفاده شد. ابتدا از آزمودنیهای دو گروه پیش آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش به مدت ۱۲جلسه و هرجلسه به مدت ۴۵ دقیقه، به تمرینهای مصوب وزارت آموزش وپرورش بصورت انفرادی،گروهی پرداختند.
یافته ها: مقایسه نتایج تفاوت میانگینهای پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد، که شرکت در تمرینات طناورز موجب می شود که آزمودنیهای گروه تعلیم دیده در مقایسه با گروه کنترل، مهارت تعادل ایستاءی خود را افزایش داده اند. این تفاوت درسطح اطمینان ۰۵/۰≤p و ۰۱/۰≤pمعنادار بود.
نتیجه گیری: طرح ملی طناورز باعث رشد ادراکی-حرکتی(تعادل ایستاءء)، دانش آموزان شد. پس می توان از طرح ملی طناورز جهت پیشرفت در ورزشهای که نیازمند تعادل ایستاء می باشد، استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف: بررسی تاثیر آموزش شش هفته (12جلسه)، طرح ملی طناورز(طناب زنی)، بر توانایی ادراکی-حرکتی تعادل ایستاء دانش آموزان پسر چهارم ابتدایی شهرستان پیرانشهر می باشد.
مقدمه از آنجایی که زندگی بشر به سوی ماشینی شدن پیش می رود و تحرک بدنی در طول روز کاهش یافته، سلامتی انسان به مخاطره افتاده است و نقش پایه های جامعه( کودکان و نوجوانان) در این چرخه زمانی و پذیرا شدن تحرکات بدنی برای سلامت و تندرستی جهت نیل به اهداف آینده سلامت جسم و روح لازم است، باید در تعلیم و تربیت هدفدار قرارگیرند، البته وزارت آموزش و پرورش در کشور ما این وظیفه حساس و مهم را بر عهده دارد و در چند سال اخیر با جذب نیروهای متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی درمقطع ابتدای انقلابی با چشم اندازه بلند مدت ایفا نموده اند، لیکن برنامه هایی نیز تعیین و اجرا نموده اند که طناورز (طناب زنی)، یکی از این طرحهای مصوبه معاونت سلامت و تربیت بدنی وزارت مذکور می باشد(شیوه نامه طناورز وزارت آموزش وپرورش90).
که پایه چهارم ابتدایی های یک مدرسه گروه آزمایش(61n= ) و دانش آموزان مدرسه دیگر( 64n= )در گروه کنترل قرار گرفته، از آزمون لک لک برای بررسی تأثیرات شش هفته طناورز بر توانایی تعادل ایستاء استفاده شد.
در آزمون تعادل ایستاء کسب زمان بیشتر ملاک بوده است، این آزمون برای اندازه گیری توانایی های ادراکی-حرکتی تمامی سنین طراحی شده است(14).