چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تعهد به اجرای تغییرات کارمندان ورزش و جوانان میباشد. روش انجام این پژوهش، توصیفی همبستگی بود. افزون بر این به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ اجرا، میدانی تلقی میشد. جامعه آماری پژوهش حاضر آر کارکنان شاغل در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی تشکیل میدادند که بر اساس استعلام بدست آمده از اداره کل ورزش و جوانان استان تعداد ۳۳۳ نفر اعلام گردید. جهت تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. براساس این جدول برای جامعهای برابر مورد نظر حداقل بایستی (۱۸۱ نفر) به عنوان معرف جامعه در نظر گرفته شود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه میباشد که برای جمعآوری دادههای توانمندسازی از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر (۱۹۹۵) که دارای ۱۹ سوال «مولفه معناداری در شغل، شایستگی در شغل، حق انتخاب، موثر بودن و مشارکت با دیگران» و پرسشنامه تعهد به اجرای تغییر هرسکویچ و مایر (۲۰۰۲) دارای ۱۶ سوال که در مقیاس ۵ ارزشی لیکرت طراحی شده بودند، استفاده گردید. ضمن اجرای مطالعه مقدماتی جهت تشخیص محدودیتهای اجرایی و برطرف کردن ابهامات احتمالی، پایایی ابزار اندازهگیری در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب ۷۶/۰ و ۸۳/۰ بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون همبستگی و تحلیل واریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین توانمندسازی و مولفههای آن و تعهد به اجرای تغییرات سازمانی در ادارت ورزش و جوانان ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه می باشد که برای جمعآوری دادههای توانمندسازی از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر )١٩٩٥( که دارای ١٩ سؤال»مؤلفه معناداری در شغل، شایستگی در شغل، حق انتخاب، مؤثر بودن و مشارکت با دیگران« و پرسشنامه تعهد به اجرای تغییر هرسکویچ و مایر )٢٠٠٢( دارای ١٦ سؤال که در مقیاس ٥ ارزشی لیکرت طراحی شده بودند، استفاده گردید.
یافتهها نشان داد که بین توانمندسازی و مؤلفههای آن و تعهد به اجرای تغییرات سازمانی در ادارت ورزش و جوانان ارتباط معناداری وجود دارد.
ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه میباشد که برای جمعآوری دادههای توانمندسازی از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر )١٩٩٥(که دارای ١٩ سوال »مولفه معناداری در شغل، شایستگی در شغل، حق 3 Senge 4 Jimmieson etal 5 Huczynski & Buchanan 6 Holt etal 7Saksvik & Hetland 8Benţea 36 انتخاب، مؤثر بودن و مشارکت با دیگران« و پرسشنامه تعهد به اجرای تغییر هرسکویچ و مایر )٢٠٠٢( دارای ١٦ سوال که در مقیاس ٥ ارزشی لیکرت طراحی شده بودند.
جدول)١(: نتایج توصیفی نمونههای مورد بررسی یافتههای استنباطی: با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس ٢، مشخص میگردد که با اطمینان ٠/٩٩ و سطح خطای کوچکتر از ٠/٠١ بین توانمندسازی و تعهد به اجرای تغییرات سازمانی در ادارت ورزش و جوانان ارتباط معناداری وجود دارد.
از اینرو در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان و تعهد به اجرای تغییرات ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی پرداخته شد.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین توانمندسازی و تعهد به اجرای تغییرات سازمانی در دارات ورزش و جوانانارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.