چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازی های منتخب بر ابعاد سلامت دانش آموزان متوسطه از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان کرمان بود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری شامل دبیران تربیت بدنی استان کرمان به تعداد ۱۴۰ بود که نمونه آماری به صورت تمام شمار انتخاب گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه عطارزاده (۱۳۹۴) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها جهت تحلیل فرضیه ها از آزمون تی تک نمونه ای و آنالیز واریانس مکرر در spss 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی های منتخب بر هر پنج مولفه سلامت دانش آموزان تاثیر معناداری (۰/۰۵) دارد. همچنین در مقایسه زوجی، بین ابعاد سلامت اختلاف معناداری وجود دارد و فقط بین بعد ویژگی های بهداشتی و ایمنی با ابعاد جسمانی؛ بین ابعاد جسمانی با ویژگی های روانی اختلاف معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين با توجه به اهميت موضوع ، در اين تحقيق ، تاثير بازي هاي منتخب بر عوامل سلامت دانش آمـوزان متوسـطه از ديدگاه دبيران تربيت بدني دوره متوسطه استان کرمان بررسي شده است .
نتايج حاصل از آزمون تي تک نمونه اي حاکي از اختلاف معناداري (٠٠٥=p) بـين تـاثير بـازي هـاي منتخـب بـر ويژگي هاي رواني دانش آموزان با نمره ملاک ٣ بود.
به عنوان نمونه نوربخش و همکاران در تحقيق خود بيان کردند که بين بازي هاي منتخـب بـا همـه عوامـل سلامت (جسماني، رواني، اجتماعي-اخلاقي، فرهنگي، بهداشتي، ايمني) دانش آموزان ارتبـاط مستقيم معناداري وجود دارد و تاثير اين بازي ها بر عوامل جسماني، رواني، اجتماعي-اخلاقي و فرهنگي بيشتر از عوامل بهداشتي و ايمني بوده است .
آنها در تحقيق خود بيان کردند که بين بازي هاي منتخب با همه عوامل سـلامت (کـه بيشـتر نمـره را ويژگـي هـاي فرهنگي و گويه ويژگي هاي ايمني و بهداشتي داشتند) دانش آموزان ارتباط مستقيم معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون تي تک نمونه اي حاکي از اختلاف معنـاداري (٠٠٥=p) بين تاثير بازي هاي منتخب بر ويژگي هاي اجتماعي و اخلاقي دانـش آمـوزان بـا نمره ملاک ٣ بود.
وي در تحقيق خود بيان کرد که بين بـازي هـاي منتخـب بـا همـه عوامـل سلامت (جسماني، رواني، اجتماعي-اخلاقي، فرهنگي، بهداشتي، ايمني) دانش آموزان ارتبـاط مستقيم معناداري وجود دارد و تاثير اين بازي ها بر عوامل جسماني، رواني، اجتماعي-اخلاقي و فرهنگي بيشتر از عوامل بهداشتي و ايمني بوده است .
نتـايج حاصـل از آزمون تي تک نمونه اي حاکي از اختلاف معناداري (٠٠٥=p) بين تاثير بازي هـاي منتخـب بر ويژگي هاي فرهنگي دانش آموزان با نمره ملاک ٣ بود.