چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و خوداثربخشی با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان تربت جام که در سال تحصیلی 98-97 بودند،که از این تعداد 100 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان تربت جام به روش نمونه گیری خوشه ای در چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (۱۹۸۹)،پرسشنامه خود ناتوان سازی تحصیلی و پرسشنامه خوداثر بخشی شرر و همکاران (1984)بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد و فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت و این نتایج حاصل شد: بین ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموز ان رابطه مستقیم معنادار و بین ویژگی شخصیتی برونگرایی ؛ انعطاف پذیری ؛ دلپذیربودن ؛ با وجدان بودن با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار معکوس وجود داشت. همچنین نتایج حاکی از رابطه منفی معنادار بین خوداثربخشی با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان بود.
خلاصه ماشینی:
3 کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تربت جام، تربت جام، ایران چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و خوداثربخشی با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان بود.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد و فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت و این نتایج حاصل شد: بین ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموز ان رابطه مستقیم معنادار و بین ویژگی شخصیتی برونگرایی ؛ انعطاف پذیری ؛ دلپذیربودن ؛ با وجدان بودن با خودناتوان سازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار معکوس وجود داشت.
تعللورزی با توجه به پیچیدگی مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری آن نمودهای گوناگونی دارد که عبارتند از: تعللورزی عمومی، تعللورزی تصمیمگیری، تعللورزی روانرنجورانه، تعللورزی وسواسگونه و تعللورزی تحصیلی (بالکیس 9 و دیوریو 10 ، ۲۰۱۰) که متداولترین شکل تعللورزی، تعللورزی تحصیلی است که راثبلوم 11 ،سولومون 12 و مورکامی 13 (۲۰۰۳) این نوع تعللورزی را تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیتهای تحصیلی تعریف Berglas & Joens Martin Covington Self-education - Procrastination -Ellis - Knaus Binder - Balkis - Duro - Rothblum - Solomon - Murkami نمودهاند که تقریبا همیشه با اضطراب توأم است.
با توجه به مطالب مطرح شده در این پژوهش، پژوهشگر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا بین ویژگیهای شخصیت و خوداثربخشی با اهمالکاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ روش روش پژوهش حاضر از نوع تحقیق همبستگی میباشد.