چکیده:
در این پژوهش به مطالعه بسترها و زیرساخت هایی که می تواند موجب بهبود وضعیت راه اندازی کسب و کارهای کوچک و
متوسط در شهرهای مرزی استان خوزستان شود. پرداخته شده است. به همین منظور با مطالعات صورت گرفته ۸۴ زیرساخت
و عامل موثر بر تقویت و توسعه زیرساخت های راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط شناسایی گردید. روش پژوهش از
نظر هدف کاربردی, از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. در این پژوهش با روش نمونه گیری گلوله برفی و رعایت نمونه گیری
مبتنی بر هدف به ۱۵ خبره در زمینه کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان خوزستان مراجعه شد. به منظور غربالگری
عوامل شناسایی شده, خبرگان طی سه مرحله رفت و برگشت دلفی, روی ۴۹ عامل اتفاق نظر داشتند. سپس با استفاده از روش
تحلیل عاملی اکتشافی و بر اساس نظر ۴۰۰ نفر از صاحبان کسب و کار کوچک و متوسط در شهرهای مرزی استان خوزستان,
عوامل نهایی در ۸ طبقه, دسته بندی شد. سپس مولفه های عوامل طبقه بندی شده با استفاده از روش دیمتل ساختاردهی
و رتبه بندی شد. پس از نتایج به دست آمده مشخص شد که عوامل دولتی بالاترین تاثیر را دارد. سپس عوامل فرهنگی و
اجتماعی در جایگاه دوم اثرگذاری قرار دارد. همچنین ویژگی های شخصیتی و عوامل مربوط به بازار در جایگاه سوم و چهارم
قرار گرفت. در جایگاه پنجم و ششم نیز دو عامل دانشی و تکنولوژیکی و ویژگی های مدیریتی قرار گرفتند. دو رتبه نهایی
هفتم و هشتم نیز به عوامل آموزشی و مهارتی و عوامل سازمانی اختصاص یافت. در پایان نیز راهکارهایی برای توسعه هر یک
از عوامل مدل ارائه گردید.