Skip to main content
فهرست مقالات

اشباع روان‌شناسی؛ غیبت جامعه‌شناسی؛ ضعف تفکر اجتماعی در آموزش‌و‌پرورش

نویسنده:

(5 صفحه - از 4 تا 8)

تعلیم‌وتربیت، آموزش‌وپرورش و به‌طور کلی تربیت در جامعه ما امری فردی، ذهنی و روانی تلقی می‌شود. به همین دلیل نیز، آموزش‌وپرورش ذیل رشته‌های علوم تربیتی تعریف شده است. سرفصل‌ها و عنوان‌های درس‌های این دوره عمدتا صبغه روان‌شناسانه دارند. این رویکرد غالب در آموزش‌وپرورش موجب غیبت و غفلت از نگاه جامعه‌شناختی به مسائل آموزش‌وپرورش در جامعه ما شده است.بسترهای تاریخی غلبه نگاه روان‌شناسانه بر آموزش‌وپرورش و پیامدها، آثار، علل و عوامل آن، موضوع سخنرانی دکتر ناصرالدین تقویان، عضو هیئت علمی «پژوهشگاه مطالعات اجتماعی و فرهنگی» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. تقویان دکترای فلسفه آموزش‌وپرورش دارد و علاوه بر آموزش و پژوهش در زمینه‌های فلسفه آموزش‌وپرورش، جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، روش‌های تحقیق و موضوع‌های میان‌رشته‌ای، صاحب بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب تالیفی و ترجمه‌ای و مقالات متعدد در این زمینه است. گزارش خلاصه این سخنرانی در ادامه از نظرتان می‌گذرد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.