چکیده:
امیدواری با بازده های مهمی همراه است و می تواند در رسیدن به اهداف و حل مشکلات، نقش بسزایی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی در افزایش امیدواری دانش آموزان ابتدایی شهر قم بوده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی، و از نوع پیش آزمون- پس آزمون، با گروه گواه است. جامعه آماری، دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی بودند که در سال97-1396 تحصیل می کردند. از میان آنها دو گروه آزمایشی و گواه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، به صورت کاملا تصادفی انتخاب شدند، که تعداد هر گروه30 نفر بود. گروه آزمایش به طور منظم به مدت هشت جلسه در دوره آموزش هوش معنوی حضور یافتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه امیدواری اشنایدر، هریس، اندرسون، هولرن، ایرونیگ، سیگمون و هنری (1991) با ضریب آلفای کرونباخ 86/0 استفاده شد. نتایج پژوهش از اثربخشی معنادار آموزش هوش معنوی بر افزایش امیدواری حکایت داشت. هوش معنوی و ارتقا آن می تواند در پیشگیری از مشکلات تحصیلی تاثیرگذار باشد. بنابراین، یافته های پژوهش حاضر برای مشاوران، به خصوص مشاوران مذهبی، در جهت بالا بردن سطح امیدواری دانش آموزان قابل استفاده است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش هوش معنوی اسلامی بر افزایش امیدواریدانشآموزان ابتدایی شهر قم ( رضا جعفری هرندی/ دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران rjafarih@gmail.
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی در افزایش امیدواری دانشآموزان ابتدایی شهر قم بوده است.
همچنین در اسلام هوش معنوی مورد تأکید فراوانی قرار گرفته است؛ بهطوری که در قرآن از کسانی که از این هوش بهره فراوان دارند، بهعنوان اولوالالباب یاد شده است.
بنابراین، پژوهش حاضر، ابتدا به بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر امیدواری دانشآموزان در چارچوب یک طرح آزمایشی میپردازد، و سپس نقش تعدیلکنندگی پیشآزمون در پژوهش حاضر را تبیین میکند.
همچنین در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر هوش معنوی بر امیدواری و جهت تعدیل نقش پیشآزمون از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد.
یافتههای توصیفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی در افزایش امیدواری دانشآموزان، از تحلیل کوواریانس استفاده شد؛ اما قبل از آن، به مفروضههای آن پرداخته شد، که در زیر آمده است.
جهت بررسی نرمال بودن توزیع متغیر امیدواری در گروه آزمایش و گواه، بهتفکیک پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون کالموگروف-اسمیرنف استفاده شد که در جدول 3 آمده است.
درواقع هوش معنوی به ما اجازه میدهد که در موقعیتهای دشوار به فکر راهحل باشیم، که این خود از طریق تفکر عاملی و راهبردی، که از مؤلفههای امیدواری است، امکانپذیر است (حیدری، کوروشنیا و حسینی، 1394).
بهطور خلاصه، این پژوهش بینش عمیقی را در مورد تأثیر آموزش هوش معنوی بر امیدواری بهوجود میآورد.
همچنین این یافتهها، تأثیر آموزش هوش معنوی بر امیدواری- که در پژوهشهای دیگر ارائه نشده است- را برجسته میکند.