Skip to main content
فهرست مقالات

نقش هنر و ادبیات در فرایند هویت‌یابی کودکان

(6 صفحه - از 18 تا 23)

هویت‌یابی کودکان در بسترهایی چون روان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و تعلیم‌وتربیت پا به عرصه وجود نهاد و گسترش آن در گرو توسعه این بسترهاست. بدین جهت، هنگامی که روان‌شناسی موضوع بسترهای هویت‌یابی کودکان را می‌کاود، زمینه رشد و توسعه خود و نیز بسترهای دیگر را فراهم می‌آورد. در این راستا ورود موضوع هنر و ادبیات به‌عنوان دو واسطه مهم از موارد مرتبطی است که بسط و گسترش آن نتایج سودمندی را درخصوص دستیابی به هدف مشترک این علوم یعنی کمک به کودکان در جهت هویت‌یابی آنان دارد. درواقع، جز علومی مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، ادبیات و هنر نیز به مدد ابزار و روش‌های گوناگون و با محتوای درونی خویش پاسخگوی نیاز کودکان به درک و دریافت «من» درونی و ماهیت وجودی‌شان است، هویت برایند عوامل متفاوتی است که به شناخت انسان از خود و جایگاهش در محیط خانواده، مدرسه، اجتماع و ... باز می‌گردد، کیستی و چیستی و توجه به «خود» یا خویشتن خویش1 از ابتدای خلقت با انسان همراه بوده است. ادبیات و هنر به‌ویژه شعر، داستان، نمایشنامه، نقاشی و مصادیق مختلف آن‌ها همواره در شناسایی و پاسخ‌گویی به مسئله هویت و هویت‌یابی نقش اساسی و مهمی ایفا کرده است. این مقاله با هدف دستیابی به مفهوم هویت و هویت‌یابی در کودکان و تاثیر هنر و ادبیات بر این فرایند به رشته تحریر درآمده است. با توجه به اهمیت دوران کودکی در رشد شخصیت از سویی و لزوم درک و دریافت هویت و هویت‌یابی در این دوره، از سوی دیگر، در این مقاله بر احراز شناخت نسبت به هویت‌یابی کودکان و نقش، جایگاه و تاثیر هنر و ادبیات در شکل‌گیری و انسجام هویت در کودکان تاکید می‌شود. از این‌رو هنر و ادبیات را می‌توان عنصری میانجی دانست که به کودک در فرایند هویت‌یابی به خوبی کمک می‌کند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.