چکیده:
رویکردهای نوین در مواجهه با متن، سبب تحولات بزرگی در فهم و تفسیر متون مقدس شده است. این رویکردها اسلام را در برگرفته که دینی متن محور است و باعث پیدایش دیدگاههای نو در شناخت و فهم قرآن شده است. یکی از این دیدگاهها پژوهش ادبی قرآن است که با تحولات نظریه و نقد ادبی نوسانهای فراوانی پیدا کرده است. این نوع از پژوهش، وحی ازنظر مومنان یعنی الهیبودن آن را نادیده میگیرد که نتیجه آن باعث دورشدن از شناخت مومنانه دین و ادبیشدن فهم آن میشود. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفیتحلیلی و انتقادی – مقایسهای به مسئله روش فهم و تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی، صاحب تفسیر ارزشمند المیزان (نماینده یکی از روشهای فهم سنتی) و نصر حامد ابوزید، متفکر نام آشنای مسلمان (نماینده روش فهم جدید) میپردازد تا همانندیها و ناهمانندیهای میان نظریات این دو متفکر را در این باره آشکار کند؛ زیرا آراء این دو متفکر در تقابل با هم است و مقایسه آنها راهگشای جستجوگران در کشف حقیقت خواهد بود. یافتههای این پژوهش نشان میدهند اصول فکری این دو اندیشمند درباره مبانی فهم قرآن، بسیار دور از هم و متفاوت است؛ البته ریشه این اختلاف عمیق را باید در بینش و نحوه نگرش آن دو به انسان و جهان و خلقت آن دو دانست. اساس پروژه نصر حامد ابوزید، نوسازی اندیشه دینی با تاویل (تفسیر به رای) است. روش فهم او ناظر به واقعیات خارج از وحی است و بیشتر به فهم تاریخی با روشهای پوزیتویستی گرایش دارد. او معنا را نزد مفسر میداند و امکان داوری میان تفاسیر مختلف را نمیپذیرد. همچنین تلاش میکند برای فهم قرآن آن را عرفی سازد. بر اساس مبانی هرمنوتیکی ابوزید که از روش پژوهش ادبی ناشی میشود، اصل دین و ماهیت وحی دگرگون میشود. حال آنکه علامه طباطبایی روش فهم قرآن را از توصیههای شارع برداشت میکند و برای فهم صحیح قرآن پدیدارشناسانه میاندیشد. او فهم معتبر قرآن را در گرو قدسیشدن انسان میداند. ازنظر او، معنا همان مراد مولف است و امکان داوری میان تفاسیر مختلف وجود دارد.
ازنظر علامه، ایمان به هدایت ابدی قرآن با نگرشی خاص به جهان و خالق آن امکانپذیر است. ایمان چیزی از جنس عقل نیست و نباید توقع داشت انسان به صرف هدایت عقل به همه آنچه پیامبران رسیدهاند، برسد.دیگر اینکه درجات بالای ایمان با شهود، ممکن است و شهود فقط با تزکیه و تامل به همراه راهنمائی انبیاء ممکن است. با عقل محض، فهم بسیاری از حقایق قرآن به دست نمیآید؛ یعنی چیزی که ابوزید در تلاش است به آن برسد.
New approach in dealing with the text caused a great change in understanding and interpretation of all sacred texts. These approaches have encompassed the Islam that is Text-based and these led appearances of new point of views in interpretation of the Quran. One of the theses viewpoints is the literary study of the Qur'an that it has found wide swings with the alteration of the theory and literary criticism. This type of study ignore the revelation in terms of believers, that means being divine that result of this is moving away from understanding the religion faithfully and being its understanding literary. The Current research with descriptive, analytic and critical approach compares the method of understanding the Qur'an from the view of Allameh Tabataba'i and Nasr Hamid Abu Zayd To find and reveal similarities between the views of these two thinkers and differences Because these two thinkers have been in opposition with each other and comparing their views would be helpful for seekers to discover the truth. Results of this study indicate that intellectual principles of these two thinkers, on the principles of understanding the Qur'an is very distant and different from each other. Of course the root of these profound differences is in insight and attitude about both the man and the world and creation of them. The foundation of Nasr Hamid Abu Zayd project is modernization of religious thought through the interpretation. His method of understanding was based on facts beyond the revelation. He tends to focus more on historical understanding through positivist methods. he knows the meaning same with the interpreter and he deny possibility of different interpretations arbitration. also tries to makes interpretation of the Quran common. According to Abu-Zeid hermeneutic principles that arise from the research literary, the religion and the nature of revelation will be challenged. While Allameh Tabatabaie thinks for the correct understanding of the Quran phenomenologically. he picked the methodology of understanding the Qur'an from founder recommendations and depends understanding the Quran on the sacred of man knows. In his view, the meaning, the intention of the author and there is the possibility of arbitration between different interpretations.
In terms of Allameh faith in eternal guidance of the Qur'an, with a certain conception of the world and its creator, is possible. He believes that Faith isn’t in same gender with reason and shouldn’t hope that with guidance of reason human will reach all guidance of prophets and that high degree of faith will be possible with witnesses and the witnesses only is possible by piety and reflection along with guidance prophets also. Also he believes that with pure reason understanding of many truths of the Qur'an couldn’t be achieved something that Abu Zaid is trying to reach it.