چکیده:
مقدمه:این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی جیگساو بر روابط با همسالان و پیوند با مدرسه دانشآموزان انجام شده است. روش: جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در پایه چهارم مدرسه ابتدایی شهید امیری کیا (منطقه 12) در سال تحصیلی 95-1394 شهر تهران هستند که جامعه شامل 120 نفر بود که به دو گروه 60 نفره (4 کلاس) تقسیم شدند . دو کلاس 30 نفره به عنوان گروه گواه و دو کلاس 30 نفره به عنوان گروههای آزمایشی شدند. برای یک گروه از روش تدریس مشارکتی جیگساو استفاده شد و برای گروه دیگر شیوهی سنتی مورد استفاده قرار گرفت و پیش و پس از طی این دورهی آموزشی از دو پرسشنامه استاندارد روابط با همسالان هادسون ،پرسشنامه استاندارد پیوند با مدرسه ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی ، استفاده شد.یافته ها: به منظور تجزیه تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) ودر بخش استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده شدکه نتایج آن نشان داد استفاده از روش تدریس مشارکتی جیگساو میتواند روابط با همسالان و پیوند با مدرسه را در دانشآموزان بهبود بخشد. لذا توصیه میشود با توجه به آثار مثبت مترتب بر روش تدریس مشارکتی جیگساو از این روش در تدریس مدارس بهره برده شود.
This study with the aim of the Effect of jigsaw’s teaching method on student’s relation and school bonding has been done. The study sample included 60 boy students in the 4hth grade of primary level (30 test and 30 control groups) have been that within Tehran’s 12th district schools. Both test and control groups were administered student’s relation, school bonding, and test anxiety pre-test & post-test — the test group teacher on jigsaw’s teaching method. Test outcomes analyzed by Ancova and one Mantova and result from showed that jigsaw’s teaching method had been effected on student’s relation and school bonding on students. The researcher suggests using jigsaw’s teaching method on the whole schools because this method can help students in their study process and social bonding.
خلاصه ماشینی:
ZaKUa Taleb عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب Islamic Azad University South Tehran Branch چکيده AbstUact This study Zith aim oI the (IIect oI jigsaZ’s اين پژوهش با هدف بررسي تاثير روش تدريس مشارکتي جيگ ساو بر روابط teaching method on student’s relation and schoolبا همسالان و پيوند با مدرسه دانش آموزان انجام شده است .
The study sample اين پژوهش ، دانش آموزان پسر مشغول به تحصيل در پايه چهارم مدرسه included 60 boy students in 4hth grade oI ابتدايي شهيد اميري کيا (منطقه ١٢) در سال تحصيلي ٩٥-١٣٩٤ شهر تهران primary level (30 test and 30 control groups) have been that Zithin Tehran’s 12th district هستند که جامعه شامل ١٢٠ نفر بود که به دو گروه ٦٠ نفره (٤ کلاس ) تقسيم schools.
براي بررسي فرضيه اول پژوهش "روش تدريس مشارکتي جيگ ساو بر روابط با همسالان دانش آموزان تاثيرمثبت دارد" از تحليل کواريانس استفاده شد به منظور اين کار در ابتدا مفروضه هاي اين آزمون مورد بررسي قرار گرفت نتايج آزمون کلموگروف - اسميرينوف به منظور بررسي نرمال بودن داده ها حاکي از آن است که توزيع براي نمرة کل هادسون (پيش آزمون ٠/١١٢ و پس آزمون ٠/١٠٣) در سطح ٠/٠١ معنادار نبوده و توزيع داده ها نرمال است .
نتايج آزمون تحليل کوواريانس يک راهه آزمون هادسون منبع تغييرات درجه F سطح معناداري مجذور اتا آزادي جزئي ثابت 0/001 42/36 1 0/618 پيش آزمون جيگ ساو ١ ١٧٨/٢٧ ٠/٠٠١ ٠/٨٣٢ گروه 0/001 104/35 1 0/743 خطا 22 همانطور که در جدول فوق مشاهده مي شود نتيجه آزمون تک متغيري براي نمرة کل هادسون در سطح اطمينان ٩٩ درصد (٠٠١>P) معنادار است .