چکیده:
پژوهش حاضر به قصد مقایسه کارکرد اجرایی، انعطافپذیری شناختی و نظریه ذهن در کودکان پرورشگاهی و غیر پروشگاهی طراحی و اجرا گردید. جامعه آماری مطالعهی حاضر شامل کلیهی کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی شهرستان آذرشهر در سال 95 میباشد. تعداد شرکت کنندگان شامل 42 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از آزمون برج هانوی و ویسکانسین و ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (RMET) به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات کارکرد اجرایی (95/18, 00/15 =(1), F05/0> p) در کودکان غیر پرورشگاهی از توان بالاتری برخوردار میباشد.همچنین نمرات نظریه ذهن نیز معنادار شد (t=2/75, df=40, p< 0/05). با توجه به مقایسه میانگین در دو گروه کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی در سطح معناداری نتیجه میشود که نظریه ذهن در کودکان غیر پرورشگاهی از توان بالاتری برخوردار میباشد. به نظر میرسد کودکان پرورشگاهی در کارکرد اجرایی و نظریه ذهن ضعیفتر از کودکان غیر پرورشگاهی عمل کردهاند
The present study was conducted to compare executive function and cognitive flexibility and theory of mind in foster and non-foster children. The study population included all and non-foster children in Azarshahr city in 2016. The number of participants included 42 people selected using purposeful sampling. The Tower of Hanoi test and reading mind test by eye image (RMET) were used as a measurement tool. The results showed that executive function scores (p<0.05, F (1)=15.00, 18.95) are higher in non-foster children. In addition, scores of mind theory became significant (t=2.75, df=40, p<0.05). Comparing mean in two foster and non-foster children at the significance level suggests that theory of mind in non-foster children is high. It seems that foster children in executive function are weaker than non-foster children.
خلاصه ماشینی:
مقايسه کارکرد اجرايي و انعطافپذيري شناختي و نظريه ذهن در کودکان پرورشگاهي و غير پرورشگاهي cognitive flexibility and theory of mind in Comparing the executive function and foster and non-foster children فروغ حقيقتي Forough Haghighati کارشناس ارشد روانشاسي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان Azarbaijan Shahid Madani University Razieh Pak راضيه پاک (نويسنده مسئول ) razihe.
com کارشناس ارشد روانشناسي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان Dr. Hassan Bafandeh PhD of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani دکتر حسن بافنده University دکتراي تخصصي روانشناسي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان Abstract The present study was conducted to compare چکيده executive function and cognitive flexibility and پژوهش حاضر به قصد مقايسه کارکرد اجرايي، انعطاف پذيري شناختي و نظريه theory of mind in foster and non-foster children.
واژه هاي کليدي: foster children, non-foster children کارکرد اجرايي، انعطاف پذيري شناختي، نظريه ذهن ، Keywords: Executive function, theory of mind, کودکان پرورشگاهي، کودکان غير پرورشگاهي نوع مقاله : پژوهشي دريافت : مرداد٩٦ پذيرش : مهر٩٦ مقدمه بسياري از فعاليت هاي عالي شناختي مانند يادگيري، درک و برنامه ريزي، استدلال و تصميم گيري تحت هدايت کارکرد اجرايي صورت ميگيرد.
1Roth & Saykin 2Denckla 3Canas, Quesada, Antolí & Fajardo 4Bright-Paul, Jarrold & Wright 5Baron-Cohen 6Bjorklund 7Canas, Quesada, Antolí & Fajardo لذا با در نظر گرفتن اين که جامعه آماري تمامي کودکان پرورشگاهي و غير پرورشگاهي شهرستان آذرشهر در سال تحصيلي ١٣٩٤-٩٥ بود.
شاخص هاي توصيفي مربوط به کارکرد اجراي و انعطاف پذيري شناختي و نظريه ذهن در کودکان پرورشگاهي و غير پرورشگاهي در جدول ١ ارائه شده است .